27
яну
Будител и държавник
ЗапиÑки по белите полета на книгите на Ðнгел Марин „Рапорт†и „Вицепрезидентътâ€
От: Ðикола Инджов
Светът на Ðнгел Марин е обогатен Ñ Ð¸ÑторичеÑÐºÐ¸Ñ Ð·Ð°Ñ€Ñд на Батак – това е родното мÑÑто на този човек, изградил Ñе като народен будител и народен държавник в неÑтихващи лични битки, които не винаги печели, но винаги води. Както проличава в неговите мемоарни книги, това Ñа битката за иÑториÑта, битката за държавноÑтта и битката за народноÑтта.
Показателно на корицата на ÐµÐ´Ð¸Ð½Ð¸Ñ Ñ‚Ð¾Ð¼ е изпиÑано името на автора, а на корицата на Ð´Ñ€ÑƒÐ³Ð¸Ñ Ñ‚Ð¾Ð¼ – не. Струва ми Ñе, че разбирам защо. Първата книга – „Рапортâ€, е преди вÑичко лична изповед. Ето как започва: „Ðз, генерал-майор Ðнгел Марин, Ñин на Иван Марин – ВерниÑ, Ñин на Ðнгел Марин, загинал в БалканÑката война, Ñин на Георги Марин, учаÑтник в ÐприлÑкото въÑтание, Ñин на Митьо Марин, загинал в ÐприлÑкото въÑтание, мъченик и Ñветец, Ñин на Петър (което значи „камъкâ€), иÑкам прошка за това, което Ñъм можел да Ð½Ð°Ð¿Ñ€Ð°Ð²Ñ Ð¿Ð¾Ð²ÐµÑ‡Ðµ и по-добре, но не Ñъм го Ñторил.â€
Втората книга – „Вицепрезидентът†, е длъжноÑтен отчет пред Ñъвременниците на „чиÑто народниÑÑ‚ българин, който е разбрал и вижда мъките и неволите на Ð¼Ð¸Ð»Ð¸Ñ Ð½Ð¸ народ…†– както пише ВаÑил ЛевÑки в едно от Ñвоите пиÑма-завети. Към вÑичко това иÑкам да Ð½Ð°Ð¿Ñ€Ð°Ð²Ñ Ð·Ð°ÐºÐ»ÑŽÑ‡ÐµÐ½Ð¸Ðµ, че отдавна на хребета на нашето политичеÑко общеÑтво не е възлизала личноÑÑ‚ Ñ Ñ‚Ð°ÐºÐ°Ð²Ð° родова енергиÑ, и че Ñ Ð´Ð²ÑƒÐºÑ€Ð°Ñ‚Ð½Ð¾Ñ‚Ð¾ избиране на Ðнгел Марин за вицепрезидент българÑкиÑÑ‚ народ е проÑвÑвал зрÑлоÑÑ‚ и далновидноÑÑ‚, които качеÑтва нÑкои, платени Ñ Ñ‡ÑƒÐ¶Ð´Ð¸ пари витии, отричат заради катаÑтрофалните Ñи политичеÑки поприща.
Битката за иÑториÑта Ðнгел Марин разбира преди вÑичко като битка за миналото. „БезобидниÑÑ‚ на пръв поглед призив – пише той – да не Ñе връщаме към миналото, оÑÑ‚Ð°Ð²Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñтор на тези, които иÑкат да преиначат, да фалшифицират иÑториÑта, да окарикатурÑÑ‚ личноÑти и Ñъбитих†Това е, уви, актуален процеÑ, той има и видими белези – Ñъборени паметници на знаменити българи като Георги Димитров, оплювани или премълчавани иÑторичеÑки ÑÑŠÐ±Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ ÐºÐ°Ñ‚Ð¾ антифашизмът, преиначаване на факти, документи, ÑвидетелÑтва на ÐÐ°Ñ€Ð¾Ð´Ð½Ð¸Ñ Ñъд в иÑторичеÑката му принадлежноÑÑ‚ към европейÑкото юридичеÑко ÐºÐ¾Ð½Ñ†ÐµÐ¿Ñ†Ð¸Ñ Ð·Ð° преÑтъплениÑта на фашизма. Ð’ този контекÑÑ‚ ще напомнÑ, че проÑловутата заповед на оÑъдени тогава палачи „Режете главите†не Ñ‚Ñ€Ñбва да Ñе разбира Ñамо буквално Ñ‚Ñ Ð¸Ð¼Ð° много по-зловещ контекÑÑ‚ – оÑтавете този народ без миÑлещи глави, оÑтавете го без Гео Милев, ХриÑто ЯÑенов, Сергей РумÑнцев, Ðикола Вапцаров, без будни учители, без проÑветени ÑвещеноÑлужители…
„Материалното ограбване Ñе Ñлучи, да ÑпаÑим духовното ни богатÑтво!†– колко актуален е призивът на автора, макар че Ñе чувÑтва пеÑимизъм в битката за иÑториÑта. Може би защото Ðнгел Марин ÑÐ¿Ð¾Ð´ÐµÐ»Ñ Ñъдбата на народа и личното му ÑамочувÑтвие неизбежно Ñе Ð¾Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÐµÐ»Ñ Ð¾Ñ‚ житейÑките реалноÑти. Той Ð´Ð¾Ð¶Ð¸Ð²Ñ Ð´Ð° Ð²Ð¸Ð´Ñ Ð³Ð»Ð°Ð´Ð½Ð¸, оголели и обоÑели наши Ñънародници, които в миналото Ñа били учители, лекари, инженери; градове и Ñела ÑÑŠÑипани от уличната и подземната преÑтъпноÑÑ‚, от грабителÑките Ñтруктури в топлофикациÑта, водоÑнабдÑването, електроÑнабдÑването, здравеопазването; наÑилие чрез дрога върху децата и младежта, наÑилие чрез политичеÑко противопоÑтавÑне на хората Ñ Ð¼Ð¸Ð½Ð°Ð»Ð¾, наÑилие чрез промиване на мозъците. ÐаÑилие над иÑтината Ñа и днешните Ñ‚Ð²ÑŠÑ€Ð´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ð° влаÑÑ‚ имущите, че Ñ Ð½Ð°ÑˆÐ°Ñ‚Ð° Ñредна заплата може да Ñе ÑъщеÑтвува, че Ñ Ð½Ð°ÑˆÐ°Ñ‚Ð° Ñредна пенÑÐ¸Ñ Ðµ възможно да преживÑваш. И така нататък…
У Ð½Ð°Ñ Ð½Ðµ малко публични личноÑти Ñа намирали и намират оÑÐ½Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð´Ð° ÑподелÑÑ‚ разÑÑŠÐ¶Ð´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð·Ð° Ñебе Ñи и за времето в преждевременни или закъÑнели запиÑки по общеÑтвена проблематика. Ð’ този ÑмиÑъл мемоарите на вицепрезидента Ñа Ñвоевременни, като че ли точно в наÑтоÑÑ‰Ð¸Ñ Ð¿Ð¾Ð»Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ‡ÐµÑки момент общеÑтвото Ñе нуждае от държавнотворчеÑки анализ за развитието на ОтечеÑтвото. РазмишлениÑта на Ðнгел Марин за държавноÑтта и народноÑтта Ñе много проницателни, нÑкой може да каже, че да, така е, Ñлед като имаш деÑетгодишен опит. ÐаиÑтина, не може без такъв опит, но в ÑÐ»ÑƒÑ‡Ð°Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ´ читателите Ñе разкрива личноÑÑ‚ Ñ Ð´ÑŠÐ»Ð±Ð¾ÐºÐ° душевноÑÑ‚, Ñклонна към филоÑофÑко оÑмиÑлÑне и възприемане на човека и човечеÑтвото, образована и Ñамообразована.
ÐÑма да премълча, че не Ñамо в популÑрните предÑтави военната Ð¹ÐµÑ€Ð°Ñ€Ñ…Ð¸Ñ Ð½Ðµ означава Ð¹ÐµÑ€Ð°Ñ€Ñ…Ð¸Ñ Ð² духовноÑтта например. Ð’ културата чинове нÑма, обаче генералÑкото звание в армиÑта на Ðнгел Марин извън пагона и казармата принадлежи на Ñилен хуманитарен разум, при който – както твърди Кант – миÑленето и познанието Ñа различни, като миÑленето е компонент на Ñъзнанието. Ето кое Ð¾Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÐµÐ»Ñ ÑъщноÑтта на другите две битки – за държавноÑтта и за гражданÑтвото. Тук иÑкам Ñамо да кажа, че вицепрезидентът допринеÑе по Ñвой длъжноÑтен начин за нараÑтването на българÑките поданици. Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ñ Ð½ÐµÐ³Ð¾Ð²Ð¸Ñ‚Ðµ дейÑÑ‚Ð²Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¸ даване на българÑко гражданÑтво нараÑна колкото Ñинапеното зърно в библейÑката притча. Малко, но нараÑна!
С вълнение четÑÑ… Ñтраниците на Ðнгел Марин за тракийците. Като потомък на бежанци от Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð°Ð· не мога да подмина факта, че дÑдо му по бащина Ð»Ð¸Ð½Ð¸Ñ Ðµ загинал в епохалното Ñражение за Одрин през 1913 година. Ðе мога да подмина пÑихологичеÑката му принадлежноÑÑ‚ към тракийÑката кауза, неговите учаÑÑ‚Ð¸Ñ Ð² тракийÑките паметни чеÑÑ‚Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð½Ð° Илиева нива, край град Маджарово, в Славейно… ÐавÑÑкъде, където и до ден днешен не е изчезнало Ñъзнанието, че Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ðµ отечеÑтвена Ð·ÐµÐ¼Ñ Ð½Ð° българи, гърци и турци, но Ñамо българите Ñа прогонени от Ñвоите поÑелища, чифлици, ливади, гори, камиларÑки пътища, манаÑтири, училища, пазари, Ñъборни и панаирджийÑки меÑтноÑти, риболовни лагуни, минерални извори… ,че Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ðµ обезбългарена! Ð¡ÑŠÑ Ð¶ÐµÑтоки наÑÐ¸Ð»Ð¸Ñ Ð¾Ñ‚ турÑките влаÑти – геноцидът над българÑките Ñела по деÑÐ½Ð¸Ñ Ð±Ñ€Ñг на Марица през еÑента на 1913 година; от гръцките влаÑти – Ñ Ð¸Ð½Ñ‚ÐµÑ€Ð½Ð¸Ñ€Ð°Ð½ÐµÑ‚Ð¾ на цели българÑки региони по ЕгейÑките оÑтрови през 1921 година, а Ñъщо така и по повелÑта на международни договори (БерлинÑкиÑ, БукурещкиÑ, ÐьойÑкиÑ). ОбезбългарÑването на Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ· двадеÑети век е иÑторичеÑка иÑтина – и Ðнгел Марин ÑÐ¿Ð¾Ð´ÐµÐ»Ñ ÑъщноÑтта на нашата тракийÑка кауза.
Много Ñтраници Ñа оÑобено важни днеÑ, когато агреÑивната пропаганда Ñе опитва да преоÑмиÑли дори вековни народни добродетели, например отношението към РуÑиÑ. „Ðай-важното, което научих в РуÑÐ¸Ñ Ð±ÐµÑˆÐµ, че руÑкиÑÑ‚ начин на миÑлене поÑÑ‚Ð°Ð²Ñ Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÐºÐ°, човечноÑтта и душата по-виÑоко от вÑичкоâ€. Така пише Ðнгел Марин и продължава: „За РуÑÐ¸Ñ Ð¸ руÑÐºÐ¸Ñ Ð½Ð°Ñ€Ð¾Ð´ мога да миÑÐ»Ñ Ð¸ Ð³Ð¾Ð²Ð¾Ñ€Ñ Ñамо Ñ Ð»ÑŽÐ±Ð¾Ð²!â€
Мемоарите между другото включват и нариÑуваните ÑÑкаш Ñ Ð½ÐµÐ²Ð¸Ð´Ð¸Ð¼Ð¸ багри автопортрети на Ñвоите автори. Прочутите автобиографични книги на Чърчил, ÐикÑън, КиÑинджър ни предÑтавÑÑ‚ хора Ñ Ð¸ÑторичеÑки пориви и дейÑтвиÑ, без обаче да правÑÑ‚ морални характериÑтики. Изглежда, че за фигури от такъв ранг човешката нравÑтвеноÑÑ‚ не е оÑновополагащ елемент на индивида – доказано от вÑеизвеÑтните им дейÑÑ‚Ð²Ð¸Ñ ÑÑŠÑ Ñветовни поÑледици.
Ðо четейки дневникови запиÑки на ЛевÑки, на Гоце Делчев, на Капитан Петко Войвода, на Яворов и на Захарий СтоÑнов, които Ñъздават българÑката Ñ‚Ñ€Ð°Ð´Ð¸Ñ†Ð¸Ñ Ð² мемоариÑтиката, като подчертават нравÑтвеноÑтта на героите, аз долавÑм, че Ðнгел Марин е добър и Ñправедлив човек, ÑÑŠÑтрадателен е, не Ñе големее. Завършекът на мемоарите му е Ñъщо от нравÑтвен характер: „Вглеждам Ñе във внуците в Ñ‚ÑŠÑ€Ñене на моето детÑтвоâ€. Това не е проÑто родова привързаноÑÑ‚, това е ÑветлиÑÑ‚ взор на човека, отправен към преживÑното. Човекът, когото още веднъж ще Ð¾Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÐµÐ»Ñ ÐºÐ°Ñ‚Ð¾ народен будител и народен държавник. Човекът, който ÑÐ¿Ð¾Ð´ÐµÐ»Ñ Ð¸ горчиви Ñвои конÑтатации за времето и хора – и по тази причина може да повтори думите на ÐŸÑƒÑˆÐºÐ¸Ð½Ð¾Ð²Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¸Ñтел Чаадаев: „Ðз не мога да обичам ОтечеÑтвото Ñи Ñ Ð¿Ñ€ÐµÑ…Ð°Ð¿Ð°Ð½ език, затворени очи и преклонена глава!â€