16
юли
Хухла – поредното краÑиво и благоÑловено от Бога българÑко Ñело гаÑне и опуÑÑ‚Ñва
Има ли лек или диагнозата е предизвеÑтена Ñмърт? Светлина в тунела ли Ñа арт феÑÑ‚ÑŠÑ‚ „МиÑтериите на Хухла†и книгата „ÐебеÑен гурбетчицна Ивайло Балабанов?
От: Гочо Гочев
…Село Хухла Ñе намира на 6,5 км от Ивайловград. Името на Ñелото идва от огън – в началото на ХХ в. меÑтните хора Ñа били едни от най-добрите производители на дървени въглища, оÑигурÑващи отоплението на Дедеагач, Одрин, че дори и ИÑтанбул. / ГръцкиÑÑ‚ траколог проф. Ð¢Ñ€ÐµÐ½Ð´Ð°Ñ„Ð¸Ð»Ð¾Ñ Ðµ на друго мнение – Хохла,/Ñтарото име на Хухла, на Ñтарогръцки означава клокочещ извор. Хухленци знаÑÑ‚, че на върха е имало клокочещ извор, около който е било изградено и древно тракийÑко Ñветилище/.
Сега в Ñело-то живеÑÑ‚ около 40 пенÑионери. Тук нÑма училище, нÑма магазин за хлÑб и хранителни продукти, нÑма водоÑнабдÑване и вода за питейни нужди. За Ñметка на това има приказна краÑота и уникално Ñъчетание на планинÑÐºÐ¸Ñ Ñ€ÐµÐ»ÐµÑ„ Ñ Ð³Ð¾Ñ€Ð¸, като богатата природа и зеленина е докоÑната от полъха на Беломорието. Тук вÑичко е еÑтеÑтвено и нецивилизовано. Ðад Ñелото е връх Свети ИлиÑ, от който Ñе разкрива Ñпираща дъха панорама към ГърциÑ, Ð¢ÑƒÑ€Ñ†Ð¸Ñ Ð¸ БългариÑ. Върхът, около който Ñе крепи Ñелото, е голÑмо тракийÑко Ñветилище от XII в. преди ХриÑта. За това ÑвидетелÑтват намерените Ñкулптори и каменни Ñтели Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¸Ñ‚Ðµ на бог ДиониÑий, на ТракийÑÐºÐ¸Ñ ÐºÐ¾Ð½Ð½Ð¸Ðº, Ñ Ð¶ÐµÑ€Ñ‚Ð²Ð¾Ð¿Ñ€Ð¸Ð½Ð¾ÑˆÐµÐ½Ð¸Ðµ на Митра, глава на ÐÑклепий. Светилище е и водопадчето на ХармищанÑкото дере, до Ñамата Ñ€. Ðрда. ÐепоÑредÑтвено до водопада Ñе намират така наречените камъни на цар Дарий, които Ñпоред видни геолози Ñа отвали от много Ñтари златни рудници. Предполага Ñе, че войÑките на перÑийÑÐºÐ¸Ñ Ñ†Ð°Ñ€ Дарий Ñа минали край Ñелото. Близо е калето на Хухла, където международни археологичеÑки разкопки доказват, че е бил ÑредновековниÑÑ‚ замък „РодоÑтицаâ€, в който е отÑÑдал КалоÑн по време на битките Ñ Ð»Ð°Ñ‚Ð¸Ð½Ñ†Ð¸Ñ‚ÐµÂ ÐºÑ€Ð°Ð¹ Одрин. По време на турÑÐºÐ¸Ñ Ð³ÐµÐ½Ð¾Ñ†Ð¸Ð´ над тракийÑките бежанци 1912-13 год. вÑички хухленци от мъжки пол, заварени в Ñелото, Ñа били обезглавени. Ðа върха, наричан от меÑтните хора ИлинденÑ, Ñ Ð´Ð°Ñ€ÐµÐ½Ð¸Ñ Ðµ възÑтановен и доизграден параклиÑÑŠÑ‚ „Св. Пророк ИлиÑâ€, а преди две години бе поÑтроен и ÑелÑкиÑÑ‚ амфитеатър, където Ñе провежда арт феÑÑ‚ÑŠÑ‚ „МиÑтериите на Хухлаâ€- оÑновната цел на проÑвата е “познавачите на душата и фините енергии не Ñамо да поÑеÑÑ‚ дух и култура, но и да почерпÑÑ‚ от нейната необÑтноÑÑ‚, буквално извираща от древните тракийÑки Ñветилища край Ñелото.â€
Хухла е родно мÑÑто на поета Ивайло Балабабанов – почетен гражданин на Ивайловград и Свиленград и пръв ноÑител на новоучредената българÑка награда „Почетен ÑелÑнин†– Ñтатуетка, Ñ Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð°Ñ‚Ð° на цървул, в който Ñе побира земното кълбо, дадена му по време на „МиÑтериите на Хухлаâ€, 2009 г. Издал е книгите Ñ Ð¿Ð¾ÐµÐ·Ð¸Ñ: “Да Ñе загледаш в звездаâ€, “Окова за щурецâ€, “Парола “Любовâ€, “РелигиÑâ€, “ТракийÑки реквиемâ€, “Избрано†и “ПеÑни за Ñтаро виноâ€. Лауреат е на: „Южна пролетâ€, „Изворът на Белоногатаâ€, „Пеньо Пеневâ€, „ЛетÑщо пероâ€, Съюза на българÑките пиÑатели и прочее. Животът му е Ñвързан Ñ Ð¸Ð·Ð³Ñ€Ð°Ð¶Ð´Ð°Ð½ÐµÑ‚Ð¾ на „Кремиковциâ€, Ñзовир “Ивайловградâ€, работил е в “Пътни Ñтроежиâ€. Бил е програмен ръководител на ивайловградÑÐºÐ¸Ñ Ñ€Ð°Ð´Ð¸Ð¾Ð²ÑŠÐ·ÐµÐ».
По Ñлучай неговата 65-годишнината излезе Ñборник ÑÑŠÑ Ñтихове, озаглавен „ÐебеÑен гурбетчиц– редактор Иван Бунков, художник Владимир Чукич. СпомощеÑтвователи Ñа веÑтник „Ðов живот†– Кърджали, отец Петър Гарена и бургазлиÑта ХриÑто Куманов, чийто прадÑдо Куман е преÑелник от Хухла в бургаÑкото Ñело Бата.
â€Ð”а знаеш, че Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ðµ глуха /за теб, но пак да вÑрваш от Ñърце, /че Ñ‚Ñ Ð·Ð°Ð¿Ð¾Ñ‡Ð²Ð° винаги от Хухла, /а не започва от „Дондуков” две.â€/ ÑÑ‚.„Българинâ€. Това е Ивайло Балабанов. ПоетичниÑÑ‚ ÑвÑÑ‚ на автора е Ñ‚Ñлото на Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð¸ душата на българина – предÑтавен без Ñуета и маниерноÑÑ‚, без излишна орнаментика на лекÑиката, без каквато и да е еквилибриÑтика и каламбури – а Ñ Ñ‚Ð²Ð¾Ñ€Ñ‡ÐµÑка Ñила и вдъхновение – текÑÑ‚ÑŠÑ‚ точно ще ориентира Ñ‡Ð¸Ñ‚Ð°Ñ‚ÐµÐ»Ñ Ð² лиричното проÑтранÑтво на автора, в Ð½ÐµÐ³Ð¾Ð²Ð¸Ñ Ð¼Ð¸Ñ€Ð¾Ð³Ð»ÐµÐ´, в дълбочината на иÑторичеÑката му памет и не на поÑледно мÑÑто – към извора на националната ни и Ñветовна мъдроÑÑ‚.
От една Ñтрана, Ивайло Балабанов Ñе проÑвÑва като поÑледовател на ÐÑ‚. Далчев – чужд на Ñимволизма, без каквато и да е мъглÑвина на образите и детайлите, изключително прецизен и точен в опредметÑването на худо-жеÑтвеното Ñлово. От друга Ñтрана, като привърженик на традиционализма, заÑвен от нÑÐºÐ¾Ð³Ð°ÑˆÐ½Ð¸Ñ ÑƒÑ‡Ð¸Ñ‚ÐµÐ» в Свиленград Иван Вазов, в неговата клаÑичеÑка наÑока. И как не, когато е генетично Ñвързан Ñ Ð´Ñ€Ð°Ð¼Ð°Ñ‚Ð¸Ñ‡Ð½Ð°Ñ‚Ð° иÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð½Ð° тракийÑките българи – не дотам позната на широката аудито-риÑ: тракийÑката тема и тракийÑката кауза в чаÑтноÑÑ‚ дълго време Ñа били извън общеÑтвеното полезрение не Ñамо поради липÑа на Ð¸Ð½Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð·Ð° ÑъбитиÑта, които предопределÑÑ‚ иÑторичеÑката Ñъдба на тези българи, но и поради една или друга политичеÑка причина.
ЧитателÑÑ‚ Ñ‚Ñ€Ñбва да е наÑÑно, че традиционализъм в литературата не означава повторение на ÑтилиÑтични и формални похвати, нито пък ÑтаромодноÑÑ‚ и провинциализъм – вÑеки автор Ñам по Ñебе Ñи е различен, както Ñа различни времето и ÑъбитиÑта, в които прÑко или коÑвено учаÑтва /колкото хора по земÑта, толкова иÑтини/. Така че традиционализмът при Ивайло Балабанов Ñе изразÑва преди вÑичко в духа на творчеÑтвото, в неговата морална оÑнова –тематично авторът почти изцÑло Ñе е поÑветил на ориÑта на бежанците тракийци, а ÑтилиÑтично възпÑва Ñ‚Ñхното иÑторичеÑко приÑÑŠÑтвие в пантеона на българÑката Ð½Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ñ Ð¿Ð°Ñ‚Ð¾Ñа на Вазовата “Ð•Ð¿Ð¾Ð¿ÐµÑ Ð½Ð° забравените”.
/â€Ð¡ÑŠÑ ÐºÑ€ÐµÐ¼ÑŠÐºÐ»Ð¸Ñ Ð¿ÑƒÑˆÐºÐ°, Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñта Ñопа, /ÑÑŠÑ ÐºÐ°Ð¼ÑŠÐº и Ñтрела от бучимиш, /дедите ни завардиха Европа /и турците не Ñтигнаха Париж!â€/ ÑÑ‚. â€žÐŸÑ€Ð¸Ð½Ð¾Ñ ÐºÑŠÐ¼ европейÑката иÑториє
Ð’ Ñъвременната Ð¿Ð¾ÐµÐ·Ð¸Ñ Ð¿Ð°Ñ‚Ð¾ÑÑŠÑ‚ е Ñ€Ñдко Ñвление, да не кажа, че Ñпи юнашки Ñън – при Ивайло Балабанов е Ð±ÑƒÑ€Ñ Ð¸ гръм, поднеÑен ÑÑŠÑ Ñмазващо вдъхновение. За него род и родина Ñа повече от религиÑ/ÑÑ‚. „Дъжд на 24 майâ€/, но тези изÑъхнали и ръждÑÑали вече думи – изречени Ñ Ñ‚Ð¾Ð»ÐºÐ¾Ð²Ð° болка и мъка – ще транÑформират земÑта ни от ÑветинÑ, не дай, Боже, в пуÑтинÑ. ПатоÑÑŠÑ‚ не е проÑва на лош Ð²ÐºÑƒÑ â€“ â€Ð¿Ð°Ñ‚оÑÑŠÑ‚ е движеща Ñила в поетичното вдъхновение†/Шилер/. Ркогато авторът е изразител на мащабни общеÑтвени наÑтроениÑ, патоÑÑŠÑ‚ е Ñилен и увличащ и тогава авторовото наÑтроение Ñе превръща в наÑтроение на читателите. Ð’ „ÐебеÑен гурбетчицоÑвен за отечеÑтвото, читателÑÑ‚ ще открие прекраÑни творби за любовта и приÑтелÑтвото. /„Ðе можеш ли да победиш жената Ñ Ñ€Ð¾Ð·Ð° – не опитвай Ñ Ñтаган.â€/ За него жената е икона, опора, продължителка на рода, любена, любÑща и целомъдрена – дарÑваща ÑтраÑÑ‚. Ð’ поетичната му образноÑÑ‚ ще Ñ Ð²Ð¸Ð´Ð¸Ð¼ като Ñтих, Ñ Ð¼Ð¸Ñ€Ð¸Ñ Ð½Ð° цъфнали Ñбълки през декември, а гърдите и Ñ ÐºÑŠÐ¿Ð¸Ð½Ð¾Ð²Ð¸ зърна, Ñравнена Ñ Ñ‚Ð¾Ð¿Ð¾Ð»Ð°, тънка…гола ръж, и паÑче Ñъм аз /ÑÑ‚. „ОбщеÑтвено мнениеâ€, „Огледалоâ€, „Очиâ€, „Ðай-краÑивата женаâ€/.
Ðа пръв поглед в делничните Ð²Ð·Ð°Ð¸Ð¼Ð¾Ð¾Ñ‚Ð½Ð¾ÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ð° перÑонажите ще открием редица филоÑофÑки и еÑтетичеÑки прозрениÑ: â€Ð·Ð° живот Ñме жадни – не за бира /ÑÑ‚. „РавноÑметкаâ€/ –живот, за който биха повторили Дунав, Радецки … Козлодуй /ÑÑ‚. â€Ð¡ÑƒÑ‚решна закуÑвалнц/но каквото беше – беше май до тука. Времето ни Ñвърши – вече Ñме излишни …щом не Ñветим вече – нека не тъмним…
Ðкцент в поезиÑта на Ивайло Балабанов Ñа перÑонажите от Хухла. Това Ñа земни, душевно чиÑти и мъдри хора, отворени към Ñвета, труда и веÑелието. Ð’ Ñвоето ежедневие те намират краÑотата на живота /ÑÑ‚. â€Ð”Ñдо Гайâ€, „ÐебеÑен мавзолейâ€/, намират Ñ Ð² комшулука/ÑÑ‚. „Тет а тетâ€/ – в луната, коÑто Ñвети еднакво за вÑички религии – в обикновената делнична Ñмърт /ÑÑ‚. „Макâ€/. ИÑкам да подчертаÑ, че галериÑта от колоритни образи в българÑката литература, наред Ñ Ð½Ð°ÑˆÐµÐ½Ñ†Ð¸Ñ‚Ðµ на Чудомир, чепатите и чудати на Пелин, мечтателните и драматични на Йовков, Ñе допълва – макар и Ñкромно в Ñтих – и Ñ Ñ…ÑƒÑ…Ð»ÐµÐ½Ñ†Ð¸Ñ‚Ðµ на Ивайло Балабанов. С тази краÑива разлика, че думата ÑелÑнин е заменена Ñ Ð±ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ð½, обут Ñ Ñ†ÑŠÑ€Ð²ÑƒÐ»Ð¸.
Ð’ ÑтатиÑта Ñа използвани материали от: Ñайта на Ñ. Хухла, Ðикола Инджов, Иван Бунков и ХриÑто Куманов.