22
мар
СЪВРЕМЕÐÐОТО ОБЩЕСТВО ÐЕ Е Ð’ СЪСТОЯÐИЕ ДРОСЪЗÐÐЕ ТРÐКИЙСКÐТРКÐУЗÐ
От: pointburgas
Интервю Ñ Ðикола Инджов на Мариела Балева
- Отношението към бежанците у Ð½Ð°Ñ Ð½Ðµ е еднозначно – хората Ñа раздвоени в коментарите Ñи, в дейÑтвиÑта Ñи. ÐашиÑÑ‚ народ обаче е народ от бежанци и Ñираци. Ðе Ñтават ли те вÑе повече, Ñлед като толкова много българи в поÑледните години напуÑнаха Ñтраната ни, а оÑтаналите тук май Ñа загубили и вÑрата в ÑобÑтвеното Ñи отечеÑтво?
- ОтечеÑтвото и държавата отдавна преÑтанаха да бъдат единно цÑло. ПроÑто защото интереÑите на влаÑтта по начало Ñе противопоÑтавÑÑ‚ на идеалите на народа, но ще дойде време народът да противодейÑтва на влаÑтта. И не по този фарÑов начин като окупациÑта на Ректората на СофийÑÐºÐ¸Ñ ÑƒÐ½Ð¸Ð²ÐµÑ€Ñитет „Св. Климент ОхридÑкиâ€, не ÑÑŠÑ Ð¶Ð°Ð»ÐºÐ¸Ñ‚Ðµ маÑкаради пред Ðародното Ñъбрание, не Ñ Ð±Ñлото пиано на жълтите Ñтолични павета и „виÑÑщите Ñтачки†/имаше такива/, не по фейÑбук и не по телевизиите… Ðародът ще изригне Ñ Ð½Ð¾Ð²Ð° Ð¸Ð´ÐµÑ Ð·Ð° отечеÑтвото и държавата, тази Ð¸Ð´ÐµÑ Ð½Ñма да окървавÑва, а ще окрилÑ, нÑма да Ñее раздори, а ще обединÑва, в ÐºÑ€Ð°Ñ Ð½Ð° краищата нÑма да бъде привнеÑена отвън, а ще бъде Ð¸Ð´ÐµÑ Ð±ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ñка! Ð’ иÑториÑта ни е имало такива идеи, например в размиÑлите на ВаÑил ЛевÑки за времето и Ñвободата, за равенÑтвото между вÑички хора у наÑ, за чиÑтата и ÑвÑтата република.
- Вие Ñте от ÑемейÑтво на тракийÑки бежанци и този факт е белÑзал живота ви. ЧувÑтвали ли Ñте Ñе през годините като емигрант? Между другото българите като че ли не знаем много за бежанците от БеломорÑка Траких
- Питам Ñе дали и Ñамите бежанци от БеломорÑка Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð¸Ñкат да знаÑÑ‚ доÑтатъчно за Ñебе Ñи. Ðе мога да разбера защо организациÑта на тракийÑките бежанци – Съюзът на тракийÑките дружеÑтва в Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ /СТДБ/, развива Ñвои Ñтруктури в Ñтотици градове и Ñела, а веÑтник „Тракицтрудно набира повече от хилÑда абоната. При това е единÑтвеното печатно издание, което изцÑло е ориентирано именно към душевноÑтта и Ñъзнанието на бежанците и техните потомци, ÑпиÑва Ñе много добре Ñ ÑƒÑ‡Ð°Ñтието на първоклаÑни журналиÑти, учени, пиÑатели, излиза от 1921 година почти без прекъÑваниÑ. ОÑвен това навред Ñред бежанците е Ñилно развит уÑета за общонационалната значимоÑÑ‚ на преживените иÑторичеÑки превратноÑти, които доведоха до обезбългарÑването на ТракиÑ, до опуÑтошаването на изконни българÑки територии, до Ñъдбовни обрати в личната и родовата Ñъдба на почти половин милион тракийци. Ðе Ñлучайно в нашите Ñреди е Ñъздадена и продължава да Ñе Ñъздава забележителна книжнина – иÑторичеÑки мемоари, краеведÑки изÑледваниÑ, литературни интерпретации на бежанÑката ориÑ. Ðа това поприще Ñа дейÑтвали, дейÑтват и Ð´Ð½ÐµÑ Ñ…Ð¾Ñ€Ð° Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñветен разум, отечеÑтвено Ñъзнание и родолюбиви пориви. Ðе мога да Ñпомена вÑички , но иÑкам да кажа, че нито добруджанците, нито македонците, нито западнопокрайнинците , които Ñа изпитали тегобите на бежанÑтвото, имат толкова превъплътена в книги национална памет, Ð´Ð½ÐµÑ Ð½Ðµ дочувам да Ñкърцат техните пера, но дочувам тракийÑките. ТракийÑките книжовници Ð´Ð½ÐµÑ Ð¿Ñ€Ð¸Ð´Ð°Ð²Ð°Ñ‚ иÑторичеÑка дълбочина на духовноÑтта в ХаÑково, Варна, БургаÑ, Пловдив, Стара Загора, Кърджали. Ð’ Ð¡Ð¾Ñ„Ð¸Ñ ÑъщеÑтвува ТракийÑки научен инÑтитут – Ñредище на дейноÑÑ‚ Ñ Ð³Ð¾Ð»Ñмо значение., … И при вÑичко това наблюдавам поразителни Ñлучаи на загърбване на ÑобÑтвената Ñи бежанÑка Ñъдба. Има една виÑоко издигната жена, депутат в наÑтоÑщето Ðародно Ñъбрание, коÑто държи речи при какви ли не партийни боричканиÑ, но доÑега не е изрекла нито една дума за ÑÐ²Ð¾Ñ Ñ€Ð¾Ð´, за ÑвоÑта родна ТракиÑ. Ðие Ñ Ð½ÐµÑ Ð¿Ñ€Ð¾Ð¸Ð·Ñ…Ð¾Ð¶Ð´Ð°Ð¼Ðµ от едно и Ñъщо Ñело в Беломорието, но изповÑдваме различни идеологичеÑки ÑƒÐ±ÐµÐ¶Ð´ÐµÐ½Ð¸Ñ â€“ и Ñ‚Ñ Ð¾Ñтава глуха за мои пиÑма във връзка Ñ Ñ‚Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ð¹Ñката кауза. Ðе Ñ ÑƒÐºÐ¾Ñ€Ñвам, проÑто иÑкам да кажа, че на тракийÑката кауза не Ñ‚Ñ€Ñбва да Ñе гледа единÑтвено от идеологичеÑка гледна точка.
- ТракийÑката кауза не е ли повече иÑторичеÑка Ð¸Ð»ÑŽÐ·Ð¸Ñ Ð¸Ð»Ð¸ може би е плод на иÑторичеÑка ноÑталгиÑ? Ð’ÑъщноÑÑ‚ какво включва Ñ‚Ñ?
- Ðай-проÑто казано, тракийÑката кауза възникна, защото една чаÑÑ‚ от българÑÐºÐ¸Ñ Ð½Ð°Ñ€Ð¾Ð´ – тракийците, бÑха наÑила превърнат в бежанци, а една чаÑÑ‚ от българÑкото землище – приÑвоено от Ð¢ÑƒÑ€Ñ†Ð¸Ñ Ð¸ ГърциÑ. Следователно тракийÑката кауза е кауза вÑебългарÑка, но дори и Ñъвременното общеÑтво не може да Ñ Ð¾Ñъзнае в тази нейна ÑъщноÑÑ‚. Безогледното политизиране на живота Ð´Ð½ÐµÑ Ð½Ð°Ð»Ð°Ð³Ð° в общеÑтвеното проÑтранÑтво други Ñилови полета, не оÑтава нито мÑÑто, нито време за оÑмиÑлÑне на патриотизма извън партийните приÑтраÑтиÑ.
- ОбезбългарÑването на Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ðµ Ñтавало поÑтепенно по време на войните Ð¼Ð¸Ð½Ð°Ð»Ð¸Ñ Ð²ÐµÐº, но защо тази иÑторичеÑка иÑтина Ñе премълчава от влаÑтимащите – които и да Ñа те, а в учебниците по иÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¿Ð¾Ñ‡Ñ‚Ð¸ нÑма нищо? Каква е причината да не Ñе признава?
- ИзвеÑтно е, че иÑториÑта Ñе пише от победителите… Ðие, тракийÑките бежанци, Ñме от победените във вÑички ÑÑ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð·Ð° Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð½Ð° държавата Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ â€“ нÑколко войни /БалканÑката и двете Ñветовни/, нÑколко международни договора /ÐьойÑкиÑ, ÐнгорÑкиÑ/, нÑколко Ñ€ÐµÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ð° Ñ‚.н. „Велики Ñили†за преразпределение на Ñвета / от Ялта до Малта/…
- ВъпроÑÑŠÑ‚ за обезщетениÑта на тракийÑките бежанци Ñе повдига Ñамо от нÑкои патриотични организации, но това оÑтава нечуто. Като че ли Ñе уÑеща Ñтрах у политиците или и тук можем да кажем „кучетата Ñи лаÑÑ‚, а керванът Ñи вървиâ€?
- Този въпроÑ, както показва реалноÑтта, нÑма да Ñе реши, ако не Ñтане ÑъщеÑтвена доктрина на българÑката дипломациÑ. Което означава да Ð¿Ñ€ÐµÐ´Ð¾Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÐµÐ»Ñ Ð¿Ð¾ÑтоÑнно нашата Ð¿Ð¾Ð·Ð¸Ñ†Ð¸Ñ Ð½Ð° вÑички международни форуми и оÑобено в отношениÑта ни Ñ Ð¢ÑƒÑ€Ñ†Ð¸Ñ Ð¸ ГърциÑ. БългарÑката Ð´Ð¸Ð¿Ð»Ð¾Ð¼Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð½Ðµ уÑпÑва да поÑтави обезщетениÑта на тракийÑките бежанци като уÑловие за лоÑлноÑÑ‚ и взаимодейÑтвие в ÑÑŠÐ²Ñ€ÐµÐ¼ÐµÐ½Ð½Ð¸Ñ ÑвÑÑ‚. Конкретно – като предварително уÑловие пред Ð¢ÑƒÑ€Ñ†Ð¸Ñ Ð·Ð° членÑтвото й в ЕвропейÑÐºÐ¸Ñ Ñъюз.
- От години говорите за идеÑта â€žÐ¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð±ÐµÐ· граници†– какво означава Ñ‚Ñ? Ðе влизате ли в една опаÑна теза, коÑто може да доведе до разделение и противопоÑтавÑне на различни народи? Ð’Ñе пак Балканите Ñа взривоопаÑна зона, наричат ги буре Ñ Ð±Ð°Ñ€ÑƒÑ‚?
- â€žÐ¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð±ÐµÐ· граници†е идеÑ, произтичаща от разбираниÑта ми за равноправно ÑътрудничеÑтво в Европа. Ðз знам, че е невъзможно прекроÑването на държавните територии, но Ñъщо така знам, че е възможно оÑъщеÑтвÑването на много проекти Ñ Ð¸ÐºÐ¾Ð½Ð¾Ð¼Ð¸Ñ‡ÐµÑко и културно Ñъдържание на териториÑта на Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ – Ñ‚ÐµÑ€Ð¸Ñ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð½Ð° три Ñъвременни държави. Възникват и нÑкои Ñвоеобразни Ñлучаи, например във връзка Ñ Ð½ÐµÐ¾Ñ‚Ð´Ð°Ð²Ð½Ð°ÑˆÐ½Ð¾Ñ‚Ð¾ решение на варненÑките общинари да преименуват многовековни турÑкоезични топоними. Прозвучаха неÑъглаÑиÑ, поÑви Ñе Ð¸Ñ€Ð¾Ð½Ð¸Ñ Ð¾Ñ‚ Ñтрана на извеÑтни „музикоÑловеÑнейши патки †/по израза на ХриÑто Ботев/, които пуÑнаха в обръщение ÐµÐ»ÐµÐ¼ÐµÐ½Ñ‚Ð°Ñ€Ð½Ð¸Ñ Ð²ÑŠÐ¿Ñ€Ð¾Ñ ÐºÐ°Ðº биха Ñе казвали нÑкои днешни наÑелени меÑта, ако Ñе преименуват поÑредÑтвом механичен превод. Бих ги попитал а как щÑха да Ñе наричат нÑкои днешни градове, ако навремето не им бÑха дадени българÑки имена? Ето как: Ðрдино – Егри дере; Златоград – Даръ даре; Ивайловград – Ортакьой; Крумовград – Кушу кавак; Тополовград – Кавакли; СмолÑн – Пашмакли; ÐÑеновград – Станимака; Свиленград – МуÑтафа паша… Както личи, българизирането на топонимиÑта не Ñе е извършвало буквално и единÑтвенно в ÑÑнката на политичеÑки понÑÑ‚Ð¸Ñ ÐºÐ°Ñ‚Ð¾ проÑÐ»Ð¾Ð²ÑƒÑ‚Ð¸Ñ â€žÐ²ÑŠÐ·Ñ€Ð¾Ð´Ð¸Ñ‚ÐµÐ»ÐµÐ½ процеÑâ€. Още Иван Вазов в качеÑтвото Ñи на миниÑÑ‚ÑŠÑ€ на проÑвещението и академик прави приноÑни намеÑи в обновÑването на националната Ñ‚Ð¾Ð¿Ð¾Ð½Ð¸Ð¼Ð¸Ñ Ñ‡Ñ€ÐµÐ· Ñъздаване на привлекателни Ð½Ð°Ð·Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ – СтоÑнов моÑÑ‚, Черноочене, Минзухар и Ñ‚.н. Проблемът има и един оÑобен актуален аÑпект. При положение, че Ð¢ÑƒÑ€Ñ†Ð¸Ñ Ñтане член на ЕС и държавните границите отпаднат, то именно българÑките Ð½Ð°Ð·Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð½Ð° Ñелища и меÑтноÑти ще обозначават българÑкото землище. И май че е време да помиÑлим Ñ ÐºÐ°ÐºÐ²Ð¸ имена на градове, Ñела, природни и туриÑтичеÑки забележителноÑти ще попаднем в бъдещата географÑка карта на единна Европа.
- Проходът Маказа бе отворен преди нÑколко меÑеца, това не е ли началото от реализирането поне на чаÑÑ‚ от мечтата?
- Като потомък на тракийÑки бежанци аз влÑзох в Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ· Маказа – и излÑзох през него. Тогава той бе Ñтрого контролиран път между две враждебни държави. Ð”Ð½ÐµÑ Ð¼Ð¾Ð¶Ðµ да Ñтане най-Ð¾Ð¶Ð¸Ð²ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ…Ð¾Ð´ от и към тракийÑÐºÐ¸Ñ ÑвÑÑ‚ в Европа Ñ Ð¸Ð·ÐºÐ»ÑŽÑ‡Ð¸Ñ‚ÐµÐ»Ð½Ð¾ благотворно влиÑние върху развитието на Ñ†ÐµÐ»Ð¸Ñ Ð½Ð°Ñˆ континент. Маказа нагледно показва как Ñе оÑъщеÑтвÑва идеÑта â€žÐ¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð±ÐµÐ· границиâ€. И да, тази Ð¸Ð´ÐµÑ Ðµ моÑта най-Ñъкровена мечта!
- Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð²ÐµÑ‡Ðµ е чаÑÑ‚ от ЕвропейÑкиÑÑ‚ Ñъюз. Може ли Европа да разбере една меÑтна кауза, каквато е тракийÑката мечта, това не би ли заплашило уÑтоите на Ñъюза?
- Това е толкова „меÑтна каузаâ€, колкото Ñа автономиÑта на баÑките и опитите на каталунците за държавна ÑамоÑтоÑтелноÑÑ‚ в ИÑпаниÑ; единоÑъщноÑтта на френÑкиÑ, немÑÐºÐ¸Ñ Ð¸ нидерландÑÐºÐ¸Ñ – трите официални езика в БелгиÑ; наличието на динаÑтичеÑки и религиозни анклави на континента като Монако, Лихтенщайн, Ðндора, Сан Марино, Ватикана…
- Между другото във времето на Ð³Ð»Ð¾Ð±Ð°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ñ‚Ð°ÐºÐ°Ð²Ð° тема не изглежда ли отживелица? Как би проникнало това Ñред младото поколение и биха ли го разбрали?
- Младите българÑки Ð¿Ð¾ÐºÐ¾Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñ€Ð°Ð·Ð±Ð¸Ñ€Ð°Ñ‚, че могат да Ñе интегрират Ñ Ð•Ð²Ñ€Ð¾Ð¿Ð° по избор или по необходимоÑÑ‚. По избор – когато продължават образованието Ñи в европейÑки универÑитетÑки центрове Ñ Ð¿ÐµÑ€Ñпектива да развиÑÑ‚ научна или в елитни Ñфери на живота. И по необходимоÑÑ‚ – когато безработицата ги прогонва от Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð¸ не им оÑтава нищо друго, оÑвен Ñезонен или ниÑко платен труд в ниÑките равнища на европейÑÐºÐ¸Ñ Ð±Ð¸Ñ‚ без никаква перÑпектива за израÑтване в йерархиÑта на Ñлугинажа.
- За липÑата на национална кауза Ñе говори отдавна, но причините за това Ñе криÑÑ‚ доÑта дълбоко. Къде и в какво да ги Ñ‚ÑŠÑ€Ñим, кой е виновен?
- Ðационалните каузи пречат за налагането на глобалиÑтичните идеологии в развитие на общеÑтвото. Да не забравÑме, че глобализмът като израз на Ñветовни тенденции възниква не от днеÑ, и не от вчера. Фашизмът бе глобалиÑтична идеологиÑ, раÑизмът Ñъщо, такава Ð¸Ð´ÐµÐ¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¿Ð¾Ð½Ð°ÑтоÑщем е паниÑлÑмизмът. И в Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ñе заражда нещо подобно – движението ПОМÐК, то Ñ‚ÑŠÑ€Ñи корените Ñи в земÑта на Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð¸ аз не мога да бъда равнодушен. Към причините за липÑа на национална кауза прибавÑм маÑонÑтвото, ротарианÑтвото, антиÑемитизма. ПредÑтавете Ñи, че антиÑемитизмът влезе като елемент в идеÑта â€žÐ¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ Ð±ÐµÐ· границиâ€? Ð¢Ñ Ñ‰Ðµ Ñе обезмиÑли моментално, поради което ние, тракийците, не Ñме допуÑкали и нÑма да допуÑнем такива нечиÑти примеÑи в нашето гражданÑко Ñъзнание и общеÑтвен морал. Ðо държавата?
- Битката за паметта на българина не е лека, но възможна ли е Ñ‚Ñ Ð´Ð° победи, Ñлед като безродноÑтта тук бавно, но Ñигурно наÑтъпва?
- ÐаÑтъпва ли наиÑтина? И ако е така, защо наÑтъпва? Ðз мога по-уверено като литератор да отбележа, че Ñе Ñъздават празни духовни проÑтранÑтва , на които Ñе намеÑтва безродието. Ðапример когато бива отÑтранена от образованието и от Ð¸Ð½Ñ‚ÐµÐ»ÐµÐºÑ‚ÑƒÐ°Ð»Ð½Ð¸Ñ Ð¶Ð¸Ð²Ð¾Ñ‚ на нациÑта българÑката литературна клаÑика. ÐапоÑледък във Ð²Ð°ÑˆÐ¸Ñ Ð²ÐµÑтник бе изнеÑена Ð¸Ð½Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð·Ð° публична гавра Ñ Ð½Ð°Ð¹-Ð³Ð¾Ð»ÐµÐ¼Ð¸Ñ Ð¶Ð¸Ð² клаÑик на българÑката литература – Ðнтон Дончев. Т. н. ЕвропейÑки инÑтитут ПОМÐК в доклад за диÑкриминациÑта на българите-мюÑюлмани, разпратен до вÑички европейÑки инÑтитуции от неправителÑтвената организациÑ, нарича автора на романа „Време разделно†бездарен пиÑател, а книгата е определена като манипулативна и поръчкова. Тук иÑкам да отбележа, че от Съюза на българÑките пиÑатели Ñа отговорили Ñ Ð²ÑŠÐ·Ð¼ÑƒÑ‰ÐµÐ½Ð¸Ðµ в официално пиÑмо до БрюкÑел. Това добре, но нали най-напред една неуморима активиÑтка от ръководÑтвото на ÑÑŠÑ‰Ð¸Ñ Ñ‚Ð¾Ð·Ð¸ Ñъюз напиÑа, че Ðнтон Дончев е „Ñреден, но привилегирован автор, който правел факирÑки номера, за да му издават книгитеâ€. Рза ÑÐ°Ð¼Ð¸Ñ Ñ€Ð¾Ð¼Ð°Ð½ отÑъди Ñледното:
„ Тази Ñладникава ÐºÐ¾Ð¼Ð¿Ð¸Ð»Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¾Ñ‚ иÑторичеÑки хроники, легенди, непроверени или Ñъмнителни иÑторичеÑки източници, наречена “Време разделноâ€, едва ли може да развълнува нÑкого днеÑ. Защото в Ð½ÐµÑ Ð½Ðµ е поÑÑто нито едно оригинално зрънце, нито като художеÑтвеноÑÑ‚, нито като филоÑофиÑ… Ðе е ли време вече да Ñе каже иÑтината за “Време разделноâ€, за евтината му Ñлава и за антибългарÑката му ÑъщноÑÑ‚!â€.
Е, да, време е вече да Ñе каже иÑтината и за това как бездарието в лицето на тази божем критичка /â€Ð‘ездарието е фашизъм†по израза на Любомир Левчев/ и ПОМÐК излизат на една и Ñъща антибългарÑка позициÑ.
- Хората у Ð½Ð°Ñ Ñа разделени за пореден път, омразата Ñе уÑеща дори във въздуха около наÑ. При другите народи като че ли не е така… Има ли нещо, което може да ни обедини – може би Ñилна личноÑÑ‚, нÑкаква обща кауза или повече ни „обединÑва†Ñилната омраза?
- Има клаÑичеÑки идеали – Ñвобода, братÑтво, равенÑтво. Звучат оÑтарÑло, но именно те Ñа заложени в Хартата на ЕвропейÑÐºÐ¸Ñ Ñъюз. Вижте преамбюла на този докмент: „Ðародите на Европа, като Ñъздават вÑе по-теÑен Ñъюз помежду Ñи, решиха да ÑподелÑÑ‚ мирно и оÑновано на общи ценноÑти бъдеще. Като Ñъзнава Ñвоето духовно и морално наÑледÑтво, Съюзът Ñе оÑновава на неделимите и универÑални ценноÑти на човешко доÑтойнÑтво, Ñвобода, равенÑтво и ÑолидарноÑÑ‚; той почива на принципа на демокрациÑта и на принципа на правовата държава. Той поÑÑ‚Ð°Ð²Ñ Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÐºÐ° в центъра на ÑвоÑта дейноÑÑ‚, като учредÑва гражданÑтвото на Съюза и Ñъздава проÑтранÑтво на Ñвобода, ÑигурноÑÑ‚ и правоÑъдие†. Тази Харта може да ни обедини, но не дочувате ли вече Ð¼ÑŠÑ€Ð¼Ð¾Ñ€ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñрещу ЕвропейÑÐºÐ¸Ñ Ñъюз от Ñтрана на българÑката партокрациÑ? Защо ли? Ðе заради познатата ли ръководна макÑима „РазделÑй и владей!â€?
- Защо продължаваме да Ñ‚ÑŠÑ€Ñим националната Ñи гордоÑÑ‚ в миналото, толкова ли нÑма Ð´Ð½ÐµÑ Ð½ÐµÑ‰Ð¾, за което да Ñе хванем? Заплашено ли е ОтечеÑтвото ни да Ñе превърне в пуÑтинÑ?
- За кое минало говорите? За времето, когато тук Ñе въздигаха, да речем, паметници на българÑките герои на ÑÐ²ÐµÑ‚Ð¾Ð²Ð½Ð¸Ñ Ð°Ð½Ñ‚Ð¸Ñ„Ð°ÑˆÐ¸Ð·ÑŠÐ¼? Или за разрушаването им, за да Ñтигнем до изтипоÑÐ°Ð½Ð¸Ñ Ð² една ÑофийÑка гадинка паметник на депутат от „преходаâ€, извеÑтен Ñ Ñ€Ð°Ð·Ñ€ÑƒÑˆÐ¸Ñ‚ÐµÐ»Ð½Ð¸ актове именно Ñрещу миналото. Заплахи за бъдещето на българÑÐºÐ¸Ñ Ð½Ð°Ñ€Ð¾Ð´ и българÑката държава има вÑÑкакви, нÑкои Ñе раздуват Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ð²Ð¾ÐºÐ°Ñ†Ð¸Ð¾Ð½Ð½Ð¸ политичеÑки цели. Ð’ ÐºÑ€Ð°Ñ Ð½Ð° краищата ОтечеÑтвото може може да Ñе превърне в пуÑтинÑ, ако новите варвари изгорÑÑ‚ и българÑките книги. Ртам, в българÑките книги, ОтечеÑтвото ни е Ñъхранено целокупно, българÑките книги Ñа поÑледната опора на българÑката ÑвÑÑт…
в. „ПреÑаâ€, 16 февруари