31
дек
Църквата Ñе обÑви Ñрещу “ин витроâ€-то и Ñурогатното майчинÑтво
От: pointburgas
СветиÑÑ‚ Синод на БългарÑката правоÑлавна църква е крайно резервиран ÑпрÑмо вÑÑка противоречаща на БожиÑта Ð²Ð¾Ð»Ñ Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÑˆÐºÐ° намеÑа в оÑновополагащите екзиÑтенциални аÑпекти на Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÑˆÐºÐ¸Ñ Ð¶Ð¸Ð²Ð¾Ñ‚. Това Ñе казва в разпроÑтранено в Ñъбота обръщение на ПравоÑлавната църква Ñрещу Ñурогатното майчинÑтво и оплождането “ин витроâ€.
Становището ще бъде изпратено до предÑÐµÐ´Ð°Ñ‚ÐµÐ»Ñ Ð½Ð° парламента и до вÑички предÑедатели на парламентарни групи Ñ Ð¾Ð³Ð»ÐµÐ´ позициÑта на Ñветата ни Църква да Ñтане ÑÑна за вÑички заинтереÑувани преди второто четене на законопроекта.
БългарÑката правоÑлавна църква Ñчита за Ñвой дълг да изрази позициÑта Ñи отноÑно методите на аÑиÑтирана Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ†Ð¸Ñ (“Ин витро оплождане” / “In vitro fertilization”-IVF; “Ин виво оплождане” / “Intracytoplasmic sperm injection”-ICSI) и замеÑтващото (Ñурогатното) майчинÑтво, Ñе казва в Ñтановището.
“Това Ñа Ñъвременни ÑÐ²Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ биоетични проблеми, които имат една и Ñъща преÑечна точка – въпроÑÑŠÑ‚ за произхода, доÑтойнÑтвото, ÑмиÑъла и предназначението на Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÑˆÐºÐ¸Ñ Ð¶Ð¸Ð²Ð¾Ñ‚ във вÑичките му фази. Това е не Ñамо филоÑофÑки и научен въпроÑ. Това е в най-виÑша Ñтепен богоÑловÑки и екзиÑтенциален въпроÑ, тъй като той преÑкача границите на филоÑофÑкото и емпиричното познание и Ð½Ð°Ð´Ñ…Ð²ÑŠÑ€Ð»Ñ Ð²Ñ€ÐµÐ¼ÐµÐ½Ð½Ð¸Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°ÐºÑ‚ÐµÑ€ на земното ни ÑъщеÑтвуване като навлиза в Ñферата на надÑетивното духовно познание и непреходните Ð¸Ð·Ð¼ÐµÑ€ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ð° човешкото битиеâ€, ÑмÑтат от Синода.
БългарÑката правоÑлавна църква изтъква, че правомощиÑта на науката и, в чаÑтноÑÑ‚, на медицината не Ñа безуÑловни и безгранични, оÑобено когато те Ñе отнаÑÑÑ‚ до венеца на творението – човека, неговата двуÑÑŠÑтавна (дихотомна) природа (ÑÑŠÑтоÑща Ñе от душа и Ñ‚Ñло), традиционното ÑемейÑтво като оÑновна форма на ÑъжителÑтво между хората и Ñ‚Ñхната вечна Ñъдба, пишат от Синода.
“Тъй като методът на аÑиÑтираната Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ†Ð¸Ñ Ð¸ замеÑтващото майчинÑтво Ñериозно нарушават благоÑловената Ñреда и богоуÑтановените форми на човешкото зачатие, чадорождение, отглеждане и възпитание, Ñветата ни Църква изразÑва Ñилното Ñи безпокойÑтво от множеÑтвото риÑкове и предизвикателÑтва, пред които тези медицинÑки практики поÑтавÑÑ‚ Ñъвременните хора, въпреки че в оÑновата им нерÑдко може би залÑгат иÑкрени Ð²ÑŠÐ¶Ð´ÐµÐ»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ положителни мотиви “в името на живота”â€, Ñе казва в Ñтановището на БПЦ.
Методите на аÑиÑтираната Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ†Ð¸Ñ Ð¸ замеÑтващото майчинÑтво, заедно Ñ ÑƒÑ‡Ð°Ñтващите в Ñ‚ÑÑ… Ñъпрузи, донори, замеÑтващи майки и лекари, нÑмат каквото и да било оÑнование да претендират, че изчерпателно познават Ñамите начала на живота и че извършваните лабораторни манипулации еднозначно Ñа най-доброто и полезното за бъдещето на цÑлоÑтната детÑка личноÑÑ‚ и за Ñъдбата на ÑемейÑтвото, пожелало да придобие дете чрез “ин витро оплождане”, “ин виво оплождане” или замеÑтващо майчинÑтво. Ðапротив, единÑтвено Бог е този, Който задава физичеÑките и духовните Ð¸Ð·Ð¼ÐµÑ€ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ð° човешкото ÑъщеÑтвуване. Само Бог е Този, Който Ñъвършено познава дълбините на нашето Ñърце, потребноÑтите ни, житейÑките ни и духовни Ñъдбини, заÑвÑват от БПЦ.
Методите на аÑиÑтираната Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ†Ð¸Ñ Ð¸ замеÑтващото майчинÑтво Ñа израз на безразÑъдно противопоÑтавÑне и уÑъмнÑване в БожиÑта премъдроÑÑ‚, блага Ð²Ð¾Ð»Ñ Ð¸ ÑпаÑÑваща любов към наÑ, човеците. С Ñ‚Ñхното прилагане донорите на човешки биологичен материал, лекарите и най-вече бездетните Ñъпрузи показват, че не Ñа познали или че Ñа изгубили хриÑтиÑнÑката надежда, което предÑтавлÑва тежка форма на безбожие, униние или богохулÑтво, коÑто Ñв. пророк и цар Давид Ð¾Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÐµÐ»Ñ Ñ‚Ð°ÐºÐ°: “Рече безумец в Ñърце Ñи: “нÑма Бог” (ПÑ. 13:1). Според Ñв. пророк ИÑаиÑ: “Горко ономува, който Ñе препира ÑÑŠÑ Ð¡ÑŠÐ·Ð´Ð°Ñ‚ÐµÐ»Ñ Ñи. Чиреп от земните чирепи! Ще каже ли глината грънчарю: “какво правиш?” и твоето дело ще каже ли за тебе: “той нÑма ръце”?” (ИÑ. 45:9).
Методите на аÑиÑтираната Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ†Ð¸Ñ Ð¸ замеÑтващото майчинÑтво заÑвÑват Ñвоето мнимо пълновлаÑтие в облаÑтта на Ñемейното планиране и така горделиво Ñе опълчват Ñрещу Ð¿Ñ€ÐµÐ¼ÑŠÐ´Ñ€Ð¸Ñ Ð‘Ð¾Ð¶Ð¸ промиÑъл, който вÑÑкога благоизволÑва най-доброто за Ð½Ð°Ñ Ð¸ за Ñвета като цÑло. Генетичното, плътÑкото родÑтво ÑÑŠÑ Ñледващите Ð¿Ð¾ÐºÐ¾Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ðµ Ñ‚Ñ€Ñбва да Ñе абÑолютизира като неизбежно уÑловие за щаÑтлив брак. Лабораторното манипулиране на Ñемейната плодовитоÑÑ‚ не бива да Ñе възприема като умеÑтна алтернатива на безплодието и като пълноправно ÑредÑтво за ощаÑтливÑване на бездетните ÑемейÑтва. Върху подобна нездрава оÑнова иÑтинÑко Ñемейно щаÑтие трудно Ñе гради, защото Ñе предизвиква и нарушава БожиÑÑ‚ ред. Методите на аÑиÑтирана Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ†Ð¸Ñ Ð¸ замеÑтващото майчинÑтво Ñе опитват да маÑкират очевидната заболÑлоÑÑ‚ на Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÑˆÐºÐ¸Ñ Ñ€Ð¾Ð´, чиито репродуктивни функции Ñилно намалÑват, което без Ñъмнение има връзка Ñ Ñ†ÑлоÑÑ‚Ð½Ð¸Ñ ÑƒÐ¿Ð°Ð´ÑŠÐº на духовноÑтта, нравÑтвеноÑтта и начина на живот на Ð¼Ð¾Ð´ÐµÑ€Ð½Ð¸Ñ Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÐº.
“Възжеланото родителÑтво Ñе превръща в Ñамоцел, коÑто измеÑтва първопричината на близоÑтта между мъжа и жената – Ñ‚Ñхната любов и копнежа им взаимно да Ñе подпомагат и ощаÑтливÑват като личноÑти Ñ Ð¾Ð±Ñ‰ път. Ð’ момента над 4 000 000 “излишни” човешки ембриони чакат Ñвоето оÑиновÑване и раждане. Така криоÑъхранението поощрÑва търговиÑта Ñ Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÑˆÐºÐ¸ ÑъщеÑтва, а подобна глобализирана комерÑÐ¸Ð°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¸ мобилноÑÑ‚ при третирането на Ñ‡Ð¾Ð²ÐµÑˆÐºÐ¸Ñ “материал” в перÑпектива може да доведе до иÑтинÑки генетичен Ñ…Ð°Ð¾Ñ Ð² Ñветовен мащаб.
ПравоÑлавната църква Ñчита децата и Ñ‚Ñхното възпитание за най-виÑш израз на богообразноÑтта у човека, коÑто проличава чрез вложената от Св. Троица в родителите ÑпоÑобноÑÑ‚ да продължават Божието творчеÑко дело чрез чадорождението и чрез личноÑтното предаване на правоÑлавната вÑра и духовен опит на Ñледващите поколениÑ.
Поради това БългарÑката правоÑлавна църква ревноÑтно отÑтоÑва правото на вÑÑко дете да бъде заченато, изноÑено, отгледано и възпитано при еÑтеÑтвени и възможно най-добри уÑловиÑ, които да ÑъхранÑÑ‚ и укрепÑÑ‚ неговото физичеÑко и духовно здраве, да оÑигурÑÑ‚ изграждането му като хармонична и Ñилна личноÑÑ‚ и да го превърнат в доÑтоен наÑледник на царÑтвото Божие.
Св. Синод на БългарÑката правоÑлавна църква-БългарÑка Ð¿Ð°Ñ‚Ñ€Ð¸Ð°Ñ€ÑˆÐ¸Ñ Ð¿Ð¾Ð¾Ñ‰Ñ€Ñва тези инициативи, които подпомагат иÑтинÑки онеправданите членове на нашето общеÑтво, между които на първо мÑÑто Ñа изоÑтавените деца. Ето защо, Св. Синод призовава българÑката държава и Ñама е готова вÑÑчеÑки да ÑъдейÑтва на ÑемейÑтвата Ñ Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ‚Ð¸Ð²Ð½Ð¸ проблеми, но не като въвежда богопротивни и подкопаващи Ñемейните уÑтои законодателни промени, а като помага на бездетните Ñъпрузи да надмогнат болката Ñи като пренеÑат копнежите и любовта Ñи върху деца, лишени от родителÑка грижа.
“Това ÑъответÑтва на интереÑите на българÑкото общеÑтво, на възвишените хриÑтиÑнÑки ценноÑти, на правото на вÑÑко дете да Ñе радва на Ñемеен уют и пълноценна, дългоÑрочна подкрепа в ÑÐ²Ð¾Ñ Ð¶Ð¸Ñ‚ÐµÐ¹Ñки път. По този начин, от една Ñтрана, ще бъдат разрешени множеÑтво човешки драми и ще бъде намален броÑÑ‚ и опаÑноÑтта от неуÑпешните бременноÑти, а от друга Ñтрана, човешката Ð²Ð¾Ð»Ñ Ñ‰Ðµ пребъдва в Ñ…Ð°Ñ€Ð¼Ð¾Ð½Ð¸Ñ Ñ Ð‘Ð¾Ð¶ÐµÑтвената, Ñлужейки на ближните в ÑъответÑтвие Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ñващата Ñила на любовтаâ€, ÑмÑтат от Синода.
“Ð’ любовта Ñтрах нÑма, но Ñъвършената любов пропъжда Ñтраха. По това познаваме, че любим чедата Божии, като любим Бога и пазим Ðеговите заповеди.” (1 Йоан. 4:18; 5:2), Ñе казва още в Ñтановището на БългарÑката правоÑлавна църква.