28
яну
СпаÑи ли Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð²Ñичките Ñи евреи?
От: Ðнжел Вагенщайн
БългарÑкиÑÑ‚ Ñлучай. Ще Ñе опитам да го опиша накратко такъв, какъвто Ñъм го видÑл и запомнил, а не какъвто чеÑто го интерпретират зле информирани медийни герои, опиращи Ñе на неавтентични източници или по утвърдили Ñе в общеÑтвото волни или неволни заблуди и удобни клишета. Ð’ наÑтоÑщето изложение нÑма да има факти или детайли, които да не Ñъм преживÑл или проверил лично. И ако нÑкъде Ñе поÑвÑÑ‚ нотки на Ñубективизъм или приÑтраÑтиÑ, нека това бъде отдадено на дълбоките ÑътреÑениÑ, които българÑките евреи преживÑха и които не преÑтават да ме ÑъпътÑтват като Ñпомен, гнÑв и ноÑталгии през Ñ†ÐµÐ»Ð¸Ñ Ð¼Ð¸ дълъг живот.
И така, българÑкиÑÑ‚ Ñлучай. Една Ñложна за разчитане и пълна Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ‚Ð¸Ð²Ð¾Ñ€ÐµÑ‡Ð¸Ñ Ñтраница от иÑториÑта на българÑÐºÐ¸Ñ Ñ…Ð¾Ð»Ð¾ÐºÐ¾ÑÑ‚ – ÑÑŠÑтоÑÐ»Ð¸Ñ Ñе, и Ð¾Ð½Ð°Ñ Ñ‡Ð°ÑÑ‚ от него, коÑто по различни и оÑпорвани причини не уÑÐ¿Ñ Ð´Ð° Ñе ÑÑŠÑтои.
БългарÑкиÑÑ‚ холокоÑÑ‚
Ðека напомним ÑÑŠÑтоÑлата му Ñе чаÑÑ‚: това беше депортирането и унищожаването на 7 122 евреи от МакедониÑ, коÑто в онези години беше облаÑÑ‚ под българÑка юриÑдикциÑ, Ñ Ð½Ð°Ñеление, получило българÑко гражданÑтво, Ñ Ð½Ð¾Ñ€Ð¼Ð°Ð»Ð½Ð° българÑка админиÑтрациÑ, подчинена на българÑките закони. Подчертавам тази дума – “българÑки”, защото в Ð½ÐµÑ Ñе крие отговорът на един иÑторичеÑки Ñпор, Ñтанал повод за немалко Ñпекулации и фалшификации.
Във вÑеки Ñлучай, доÑтатъчно Ñолидни иÑторичеÑки и емоционални аргументи даваха оÑнование тамошното наÑелението тогава да бъде Ñчитано за българÑко и приÑъединено към майката-отечеÑтво в резултат от поражението на ЮгоÑÐ»Ð°Ð²Ð¸Ñ Ð²ÑŠÐ² войната й Ñ Ñ…Ð¸Ñ‚Ð»ÐµÑ€Ð¾Ð²Ð° ГерманиÑ. Ðз лично марширувах из улиците на Ð‘Ð¸Ñ‚Ð¾Ð»Ñ Ð½Ð° 24 май 1941 година Ñ Ð´ÑƒÑ…Ð¾Ð²Ð°Ñ‚Ð° музика на нашето ÑофийÑко техничеÑко училище, за да бъде отбелÑзан официално и там, както това Ñтава по Ñ‚Ñ€Ð°Ð´Ð¸Ñ†Ð¸Ñ Ð¸Ð· цÑлата Ñтрана, най-ÑветлиÑÑ‚ българÑки празник – денÑÑ‚ на Ñветите Ð±Ñ€Ð°Ñ‚Ñ ÐšÐ¸Ñ€Ð¸Ð» и Методий, Ñъздателите на ÑлавÑнÑката пиÑменоÑÑ‚. ÐŸÐ¾Ð¼Ð½Ñ Ð¸ проÑълзените очи на нашите учители, и плачещите от радоÑÑ‚ меÑтни хора, недокоÑнати от великоÑръбÑката аÑимилационна политика. ÐаÑелението, Ñ ÐºÐ¾ÐµÑ‚Ð¾ нÑмахме ÑъщеÑтвени езикови различиÑ, ни обÑипваше Ñ Ñ†Ð²ÐµÑ‚Ñ Ð¸ целувки, отнаÑÑйки Ñе към наÑ, ÑофийÑките хлапаци-гимназиÑти, като към оÑвободители. Отчуждението щеше да наÑтъпи по-къÑно – когато хората болезнено щÑха да оÑъзнаÑÑ‚, че на мÑÑтото на белградÑката репреÑивна Ð¿Ð¾Ð»Ð¸Ñ†Ð¸Ñ Ðµ дошла не по-малко жеÑтоката българÑка фашиÑтка жандармериÑ. Един от елементите, формирали угаÑÐ½Ð°Ð»Ð¸Ñ Ð¼Ñƒ ентуÑиазъм е Ñъдбата на техните ÑÑŠÑеди-Ñефаради, живеещи от четириÑтотин и петдеÑет години в доброÑÑŠÑедÑтво Ñ Ñ‚Ð°Ð¼Ð¾ÑˆÐ½Ð¾Ñ‚Ð¾ хриÑтиÑнÑко и мюÑюлманÑко наÑеление. За Ñ‚ÑÑ…, македонÑките евреи, майката-отечеÑтво Ñе оказа мащеха, Ñ‚Ñ Ð½Ðµ пожела да ги приеме в обÑтиÑта Ñи.
Ðа 4 март 1943 година българÑките влаÑти депортираха евреите от Скопие, БитолÑ, Щип, Гевгели, Струмица, ВелеÑ, Ð’Ñ€Ð°Ð½Ñ Ð¸ Удово и на 22, 25 и 29 март ги предадоха на границата в три ешелона в ръцете на нациÑтите. Първите два ешелона биват отпратени в Катовице, а Ñ‚Ñ€ÐµÑ‚Ð¸Ñ – в Треблинка.
Седем дни Ñлед това, през къÑната нощ на 11 март 1943-та, българÑките влаÑти вдигат буквално от леглата и прибират 4 221 евреи от Драма, СереÑ, Дедеагач, Гюмюрджина, Кавала, КÑанти и оÑтров ТаÑоÑ. Това Ñтава в ЕгейÑка Ð¢Ñ€Ð°ÐºÐ¸Ñ – една отново приÑъединена гръцка териториÑ, коÑто преди Първата Ñветовна война е била в границите на БългариÑ. Ðа тези евреи, ÑъглаÑно указ на правителÑтвото в СофиÑ, за разлика от македонÑките им ÑъбратÑ, дори бе отказано българÑко гражданÑтво. Те бÑха обÑвени за нежелани чужденци и българÑките влаÑти Ñ Ñ‡Ð¸Ñта ÑъвеÑÑ‚ ги депортираха. Ðатъпкани в откритите вагончета на теÑнолинейната ж.п.Ð»Ð¸Ð½Ð¸Ñ Ð”ÐµÐ¼Ð¸Ñ€-ХиÑар – Симитли, те преминаха през Ñтарите предели на БългариÑ. ЗаÑвÑвам и пред Ð²Ð°Ñ Ñ‚ÑƒÐº, като пред виÑок форум, че в тази Ð¾Ð¿ÐµÑ€Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð½Ðµ Ñа взели учаÑтие никакви германÑки чаÑти. Подчертавам го, защото по-къÑно Ñе поÑвиха оневинÑващи Ñпекулации, че българÑките влаÑти нÑмали нищо общо ÑÑŠÑ ÑлучаÑ.
БългарÑките архивни фондове разполагат Ñ Ð¾Ð±Ð¸Ð»Ð½Ð° Ð´Ð¾ÐºÑƒÐ¼ÐµÐ½Ñ‚Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð·Ð° това, че вдигането и транÑпортирането на евреите бе извършено под ръководÑтвото и наблюдението на виÑши Ñлужители от българÑкото КомиÑарÑтво по еврейÑките въпроÑи и лично на комиÑÐ°Ñ€Ñ ÐлекÑандър Белев, приÑтигнал Ñпециално за ÑÐ»ÑƒÑ‡Ð°Ñ Ð¾Ñ‚ СофиÑ. Разполагаме и ÑÑŠÑ ÑпиÑъци на българÑките “комиÑии”, които правеха подробни опиÑи – Ñпоред личните Ñи апетити – на конфиÑкуваното имущеÑтво.
Превозени във вътрешноÑтта на Ñтраната и концентрирани в едно опразнено училище и два тютюневи Ñклада в градовете Дупница и Горна Ð”Ð¶ÑƒÐ¼Ð°Ñ /Ñега Благоевград/, Ñлед деÑетина дни те бÑха натоварени в закрити вагони за добитък и извозени до дунавÑкото приÑтанище Лом. Там те бÑха предадени на хитлериÑтките СС чаÑти и прехвърлени на шлепове. Ðататък бе еднопоÑочното им пътуване през Виена към Полша.
Един отрÑзък от маршрута им през Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð¼Ð¸Ð½Ð°Ð²Ð°ÑˆÐµ по дефилето на река Струма – там българÑките влаÑти бързаха Ñ Ð¿Ð¾ÑтроÑването на широколинейната ж.п.Ð»Ð¸Ð½Ð¸Ñ ÐšÑ€ÑƒÐ¿Ð½Ð¸Ðº – Демир ХиÑар. Ðз бÑÑ… един от дванайÑетте евреи-техници и инженери, изкарани от лагерите, за да учаÑтват в Ñтроежите по траÑето. БÑÑ… техник нощна ÑмÑна при моÑÑ‚ и тунел â„– 1, когато на разÑъмване ги видÑÑ… – полуголи и зъзнещи в откритите вагончета, нÑкои вÑе още в нощници или по долно бельо. Хора от Ñ‚Ð¾Ð¿Ð»Ð¸Ñ ÑŽÐ³, попаднали в тази ледена нощ без дрехи, в чужда Ñтрана, чиито език не разбираха, те объркано Ñе оглеждаха, вÑе още неразбиращи какво ги е ÑполетÑло. Имаше едно новородено, увито във веÑтници, до него вече лежаха двама умрели. Запечатал Ñе е в паметта ми и Ñтареца, който ÑтиÑкаше в обÑтиÑта Ñи жив петел – единÑтвеното имущеÑтво, което бе уÑпÑл да вземе ÑÑŠÑ Ñебе Ñи. Влакчетата, охранÑвани от българÑка полициÑ, ÑтоÑха около половин Ñ‡Ð°Ñ Ð¿Ñ€Ð¸ рампата на гара Крупник и аз Ñе опитах да Ð·Ð°Ð³Ð¾Ð²Ð¾Ñ€Ñ Ð½ÐµÑ‰Ð°Ñтниците на Ñ‚ÐµÑ…Ð½Ð¸Ñ Ñ€Ð¾Ð´ÐµÐ½ ладино. Полицаите не ме възпрÑха – униформата ми на железопътен техник ме правеше в техните очи “Ñвой”. Евреите уплашено мълчаха, изпълнени Ñ Ð½Ð°ÐµÐ¶ÐµÐ½Ð¾ недоверие, но Ð½Ð°ÐºÑ€Ð°Ñ ÐµÐ´Ð¸Ð½ мъж промълви, че ги карат в Полша, за да обработват зеленчукови градини. Опитах Ñе да им кажа иÑтината, коÑто впрочем и ÑамиÑÑ‚ аз тогава вÑе още не знаех в цÑлата й ужаÑÑваща пълнота. Ðо дори и да Ñ Ð¿Ð¾Ð´Ð¾Ð·Ð¸Ñ€Ð°Ñ…Ð° в дълбината на душата Ñи, тези нещаÑтници нÑмаше къде да избÑгат полуголи в ледената нощ, в тази чужда Ñтрана, Ñтанала от две години Ñ‚Ñхно отечеÑтво.
Който е гледал моÑÑ‚ филм “Звезди”, получил Ñпециалната Ð¿Ñ€ÐµÐ¼Ð¸Ñ Ð½Ð° журито в Кан и още една дузина награди по международните кинофеÑтивали, той може би помни един младеж Ñ Ñ€Ð°Ð½Ð¸Ñ†Ð°, претъпкана Ñ Ð»ÐµÐºÐ°Ñ€Ñтва. Този момък Ñъм аз. ЛекарÑтвата, купени от един германÑки подофицер, бÑха тайно вкарани във Ð²Ñ€ÐµÐ¼ÐµÐ½Ð½Ð¸Ñ Ð»Ð°Ð³ÐµÑ€, натъпкан Ñ Ð³Ñ€ÑŠÑ†ÐºÐ¸ евреи. С помощта на меÑтната Ð¾Ñ€Ð³Ð°Ð½Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð½Ð° Ð½ÐµÐ»ÐµÐ³Ð°Ð»Ð½Ð¸Ñ Ñ‚Ð¾Ð³Ð°Ð²Ð° антифашиÑтки ОтечеÑтвен фронт и Ñ Ð¼Ð°Ð»ÐºÐ¾ подкупи за доÑта хлабавата в ÑвоÑта бдителноÑÑ‚ българÑка полициÑ, уÑпÑхме да внеÑем в лагера одеала, топли дрехи и пелени за бебетата. Това облекчи временно нечии ÑтраданиÑ, но разбира Ñе, не ÑпаÑи никого от гибел. Може би беше Ñамо за уÑпокоение на ÑобÑтвената ни ÑъвеÑÑ‚. И доÑега ги Ð¿Ð¾Ð¼Ð½Ñ – тези 4 221 нещаÑтници, които видÑÑ… Ñ Ð¾Ñ‡Ð¸Ñ‚Ðµ Ñи и минаха през Ñърцето ми!
Ðз Ñе Ñрещнах в СофиÑ, вече в една нова, антифашиÑтка БългариÑ, Ñ Ñ‚Ñ€Ð¸Ð¼Ð° оцелели – и Ñред Ñ‚ÑÑ… една жена, преживÑла лагерните години в публичен дом за немÑки войници. Те бÑха на път към разорените Ñи родни огнища, включени отново в границите на Северна ГърциÑ. Тогава, помнÑ, публикувах в току-що възÑÑ‚Ð°Ð½Ð¾Ð²ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð²ÐµÑтник “ЕврейÑки веÑти” гневна ÑÑ‚Ð°Ñ‚Ð¸Ñ Ð·Ð° вÑе още преÑÐ½Ð¸Ñ Ð¼Ð¸ Ñпомен от онова ледено мартенÑко утро на гара Крупник и поÑледвалите Ñкромни наши актове на ÑъпричаÑтие и опити за помощ.
И за да нÑма ÑÑŠÐ¼Ð½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ ÐºÐ¾Ð»ÐµÐ±Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ð¾ характериÑтиките на тези депортации, и за да Ñе хвърли веднъж завинаги Ñветлина върху преките виновници, ще Ñи Ð¿Ð¾Ð·Ð²Ð¾Ð»Ñ Ð´Ð° цитирам един-единÑтвен документ. /Съдебно доÑие по процеÑа Ñрещу Ñ…Ð¸Ñ‚Ð»ÐµÑ€Ð¾Ð²Ð¸Ñ Ð½Ð°Ð¼ÐµÑтник за Балканите Бекерле. Ðрхивен â„– 207548/.
МИÐИСТЕРСТВО ÐРВЪÐШÐИТЕ Ð ÐБОТИ И ВЕРОИЗПОВЕДÐÐИЯТÐ.
До германÑкото поÑолÑтво в СофиÑ.
СофиÑ, 12 ноември 1942 г.
ВЕРБÐЛÐÐ ÐОТÐ.
БългарÑкото правителÑтво е оÑобено радоÑтно от обÑтоÑтелÑтвото, че нашите уÑÐ¸Ð»Ð¸Ñ ÐµÐ²Ñ€ÐµÐ¹ÑкиÑÑ‚ Ð²ÑŠÐ¿Ñ€Ð¾Ñ Ð² Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð´Ð° бъде проведен до окончателното решение Ñреща разбиране и от Ñтрана на германÑкото правителÑтво…
БългарÑкото правителÑтво ще бъде благодарно, ако германÑкото правителÑтво разшири Ñвоите окончателни планове за депортиране на евреите от РумъниÑ, за да предприемем необходимите мерки за оÑновно решаване на горепоÑÐ¾Ñ‡ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð²ÑŠÐ¿Ñ€Ð¾Ñ Ñъщо и в БългариÑ.
БългарÑкото правителÑтво е по принцип ÑъглаÑно да заплати една обща Ñума за депортирането на евреите, но е на мнение, че иÑканата цена от 250 райхÑмарки на човек е извънредно виÑока…
При поÑледна Ñметка иÑканите 250 райхÑмарки на човек бÑха заплатени и нищо не наруши идилиÑта.
Такава е Ñуровата и безмилоÑтна чаÑÑ‚ от иÑториÑта, озаглавена “българÑкиÑÑ‚ Ñлучай”, уви, твърде чеÑто премълчавана или преиначавана за удовлетворÑване на различни политичеÑки или лъжепатриотични потребноÑти. По-удобно беше този детайл от пейзажа да бъде забравен и да отпадне от колективната памет, или да Ñе Ñпоменава в неразбираема Ñкороговорка, за да не Ñе накърнÑва еÑтеÑтвеното чувÑтво за национална гордоÑÑ‚ от други, значително по-човечни проÑви на колективна и лична ÑолидарноÑÑ‚.
Гибелта на 11 343-ма евреи Ñ Ð°ÐºÑ‚Ð¸Ð²Ð½Ð¾Ñ‚Ð¾ и прÑко ÑъпричаÑтие на българÑките фашиÑтки влаÑти на вÑички нива, оÑъщеÑтвена по Ñилата на Закона за защита на нациÑта и приÑъединÑването на Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ ÐºÑŠÐ¼ решениÑта от Ванзее за “окончателно решаване на еврейÑÐºÐ¸Ñ Ð²ÑŠÐ¿Ñ€Ð¾Ñ”, развалÑше хубавата и проÑтичка пеÑен, изпълнÑвана Ñ Ð½ÐµÐ¶Ð½Ð¾ÑÑ‚ и любов в различни варианти – Ñпоред това кой е на влаÑÑ‚ и кой иÑка да обере лаврите – вече повече от половин век. ПеÑничката за цар, правителÑтво, парламент, влаÑти, комуниÑтичеÑка партиÑ, генерален Ñекретар и народ, които единни и озарени от хуманната Ñи миÑиÑ, ÑпаÑиха българÑките евреи. СлучаÑÑ‚ бе дотолкова трогателен, че дори Ят Вашем – музеÑÑ‚ на холокоÑта в ЕруÑалим, Ñе поддаде на забравата и единÑтвено върху Ð³Ñ€Ð°Ð½Ð¸Ñ‚Ð½Ð¸Ñ Ñтълб Ñ Ð½Ð°Ð´Ð¿Ð¸Ñ “Българиє дълги години нÑмаше поÑочена никаква цифра за унищожени по нейните територии евреи. По-къÑно Ñ‚Ñ Ñе поÑви, тази цифра, защото ако хубавите митове Ñа душата на иÑторичеÑката памет, то лъжата, дезинформациÑта и невежеÑтвото не й помагат. Рнационално доÑтойнÑтво не може да бъде градено Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ¼ÑŠÐ»Ñ‡Ð°Ð²Ð°Ð½Ðµ на иÑтината, колкото и горчива да е Ñ‚Ñ. Обратно – тъкмо ÑÑно изречената горчива иÑтина е знак за национален кураж и разграничаване от преÑтъпниците!
Евреите от Ñтарите предели на Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ – оцелели или ÑпаÑени?
СлучаÑÑ‚ е дейÑтвително Ñложен за дешифриране, защото в другата чаÑÑ‚ от тази иÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ñъдбата бе значително по-Ñнизходителна. ИзвеÑтно е, че почти 50 000 евреи от вътрешноÑтта на Ñтраната, или да кажем за ÑÑнота – от Ñтарите й граници, оцелÑха и Ñе завърнаха по домовете Ñи още преди ÐºÑ€Ð°Ñ Ð’Ñ‚Ð¾Ñ€Ð°Ñ‚Ð° Ñветовна война.
ÐÑкои нарекоха това оцелÑване “българÑки феномен”. Ðо ако в този дейÑтвително забележителен факт, доÑтоен за адмириране, има нещо феноменално, то е митологиÑта, Ñ ÐºÐ¾Ñто той обраÑна през годините и деÑетилетиÑта. Ð’ÑÑка новодошла влаÑÑ‚ затрупваше иÑторичеÑката иÑтина Ñ ÑƒÐ´Ð¾Ð±Ð½Ð¸ пропагандни митове, задушаваше Ñ Ð² умилителните Ñи прегръдки, поÑтепенно Ñ Ð´ÐµÑ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð¸Ñ€Ð° до такава Ñтепен, че в “колективната памет” на нациÑта поÑтепенно избледнÑха и дори оÑтанаха за две Ð¿Ð¾ÐºÐ¾Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ð°Ð¿ÑŠÐ»Ð½Ð¾ неизвеÑтни дейÑтвителните факти около Ñъдбата на българÑкото еврейÑтво.
Законът за защита на нациÑта влиза в Ñила преди идването на германците
Ð˜Ð·Ð±Ð»ÐµÐ´Ð½Ñ Ð¸Ð»Ð¸ бе Ñъзнателно деформиран Ñпоменът, а заедно Ñ Ð½ÐµÐ³Ð¾ и Ñрамът от така Ð½Ð°Ñ€ÐµÑ‡ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð—Ð°ÐºÐ¾Ð½ за защита на нациÑта. По Ñилата на този закон, приет още преди навлизането на “дружеÑките” хитлериÑтки войÑки в БългариÑ, евреите бÑха отделени от другите Ñи Ñъграждани чрез Ñпециални документи за ÑамоличноÑÑ‚, ÑÑŠÑ Ð¶ÑŠÐ»Ñ‚Ð¸ опознавателни звезди на реверите и задължителни надпиÑи “ЕврейÑко жилище” на входните врати. ЕврейÑките имоти бÑха конфиÑкувани, еврейÑките предприÑÑ‚Ð¸Ñ Ð·Ð°ÐºÑ€Ð¸Ñ‚Ð¸, еврейÑките деца бÑха лишени от правото да ходÑÑ‚ на училище, забранено бе дори поÑещението на кина, театри, реÑторанти, общеÑтвени заведениÑ. ОбÑвен бе полицейÑки чаÑ, който в нÑкои градове разрешаваше на евреите да излизат на улицата до два чаÑа в денонощието. БÑха определени и централни градÑки зони, въобще забранени за евреи, като вÑÑкакво напуÑкане на меÑтожителÑтвото Ñе наказваше най-Ñтрого. Създадени бÑха принудителните еврейÑки трудови лагери, които Ñъбраха вÑички трудоÑпоÑобни мъже, докато ÑемейÑтвата им бедÑтваха – оÑтанали без ÑредÑтва за преживÑване. ЗнаÑÑ‚ ли за това новите Ð¿Ð¾ÐºÐ¾Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð±ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸? Те в най-Ð´Ð¾Ð±Ñ€Ð¸Ñ Ñлучай Ñа чували нещичко за ÑпаÑението на българÑките евреи, нерÑдко включвайки и Ñебе Ñи Ñред ÑпаÑителите.
Връх на антиÑемитÑкото безчинÑтво беше изÑелването на 25 743-ма евреи от СофиÑ, които бÑха принудени набързо да разпродадат на улицата цÑлото Ñи имущеÑтво и да поемат към поÑочените им от влаÑтите меÑта в провинциÑта. Ð’ÑÑко ÑемейÑтво – Ñ ÐºÑƒÑ„Ð°Ñ€Ñ‡ÐµÑ‚Ð¾ или вързопа, приготвени за Ð´ÐµÐ½Ñ “Ð¥”.
Той не наÑтъпи, този ден.
Ðо и до Ñега нито едно правителÑтво през изтеклите шейÑет години, от нито една политичеÑка окраÑка, Ñ Ð½Ð¸Ñ‚Ð¾ един прÑк, коÑвен или Ñимволичен акт не Ñе извини на българÑките евреи за преживените ÑƒÐ½Ð¸Ð¶ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ ÑтраданиÑ, за загубените години, за погубените в изгнание близки, за жълтите звезди, за дните и нощите на тревожно очакване. Ð’Ñичко бе набързо прехвърлено в моралното конто на нациÑтка Ð“ÐµÑ€Ð¼Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸ ÑлучаÑÑ‚ Ñчетен за ликвидиран. ÐÑмаше извинение, нито опит за каквито и да било компенÑации за разграбените имущеÑтва и за Ð±ÐµÐ·Ð¿Ð»Ð°Ñ‚Ð½Ð¸Ñ Ñ€Ð¾Ð±Ñки труд по лагерите – каквито получиха вÑички поÑтрадали евреи в цивилизована антифашиÑтка Европа. За Ñметка на това вÑе по-чеÑто Ñе чуваше нараÑтващиÑÑ‚ звън на празнични камбани под мотото:”Ðие ви ÑпаÑихме!”. Под това мото Ñе нареждаха вÑе нови и нови полкове ÑпаÑители, нÑкои от които дори не знаеха точно кога и точно как Ñе бе Ñлучило това “ÑпаÑение”. Да не говорим за Ð¾Ð½Ð¸Ñ “ÑпаÑители”, преки или коÑвени наÑледници на българÑÐºÐ¸Ñ Ñ„Ð°ÑˆÐ¸Ð·ÑŠÐ¼, за които опроÑтената формула на тоталното и Ñпонтанно ÑпаÑение Ñтана удобен аргумент за твърдението, че в Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð½Ð¸ÐºÐ¾Ð³Ð° не имало нито фашизъм, нито преÑледване на евреите – нещо неведнъж заÑвÑвано от лидера на фашиÑÑ‚ÐºÐ¸Ñ Ð›ÐµÐ³Ð¸Ð¾Ð½ Иван Дочев, избÑгал навремето Ñ Ð¾Ñ‚Ñтъпващите немÑки войÑки и намерил убежище в Съединените щати.
Ð—Ð°Ð¿Ñ Ñе пеÑента за това как целокупниÑÑ‚ българÑки народ – от Ñ†Ð°Ñ€Ñ Ð¸ миниÑтрите, до поÑÐ»ÐµÐ´Ð½Ð¸Ñ Ð³Ð°Ð¼ÐµÐ½-легионер Ñа Ñе вдигнали като един за да ÑпаÑÑÑ‚ “Ñвоите” евреи. Ð’ тази трогателна ÐµÐ¿Ð¾Ð¿ÐµÑ Ð½Ñма виновни и невинни, преÑтъпници и жертви, вÑички Ñа въвлечени във вихъра на един идиличен Ð²Ð°Ð»Ñ Ð½Ð° братÑкото ÑъпричаÑтие. Твърде жалко е, че и еврейÑки кръгове, оÑобено в СÐЩ, в угода на Ñвои корпоративни или други интереÑи, заиграха под тази Ñвирка, коÑто на практика оневини напълно българÑÐºÐ¸Ñ Ñ„Ð°ÑˆÐ¸Ð·ÑŠÐ¼ и неговите преки или коÑвени предÑтавители. И до Ð´Ð½ÐµÑ Ð²Ñеки опит да Ñе изрече цÑлата Ñложна иÑтина, Ñ Ð²Ñичките й добри, но и не толкова добри Ñтрани, Ñреща чудовищни Ð¾Ð±Ð²Ð¸Ð½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð² национално предателÑтво, публично оплюване от телевизионните екрани и Ñтраниците на нÑкои веÑтници, ÑроÑтни Ð¾Ð±Ð²Ð¸Ð½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð² липÑа на признателноÑÑ‚, от които Ñе ноÑи тънкиÑÑ‚ Ð¼Ð¸Ñ€Ð¸Ñ Ð½Ð° неофашизъм и антиÑемитизъм.
Как и кой ÑпаÑи българÑките евреи
И вÑе пак, как и кой ÑпаÑи българÑките евреи – онези 50 000, които преживÑха вÑички възможни ÑтраданиÑ, но не Ñтигнаха до газовите камери? Ð’Ñеки опит да бъде поÑочено едно лице, едно Ñъбитие, един акт на ÑолидарноÑÑ‚, ще Ñе ÑблъÑка ÑÑŠÑ Ñто противоÑтоÑщи аргумента за Ñто други лица, ÑÑŠÐ±Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð¸ причинно-ÑледÑтвени факти. Това е Ñложна амалгама от закономерноÑти и ÑлучайноÑти, от коÑто е трудно да бъде екÑтрахирана една отделна ÑÑŠÑтавка. Въпреки, че вÑÑка една за Ñебе Ñи е доÑтойна за анализ и уважение.
Тук Ñ‚Ñ€Ñбва да бъде подчертана оÑобената Ñ€Ð¾Ð»Ñ Ð½Ð° Ð¡Ð²ÐµÑ‚Ð¸Ñ Ñинод на БългарÑката правоÑлавна църква, Ñ ÑƒÐ½Ð¸ÐºÐ°Ð»Ð½Ð¸Ñ Ð² окупирана Европа Ñлучай на доÑтойна защита на евреите. Синодът като инÑтитуциÑ, но и личниÑÑ‚ активен Ð¿Ñ€Ð¸Ð½Ð¾Ñ Ð½Ð° митрополитите Кирил ПловдивÑки и Стефан СофийÑки. Ðека прибавим, за да Ñе помнÑÑ‚ имената им Ñ ÑƒÐ²Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸Ðµ и признателноÑÑ‚: ВарненÑки и ПреÑлавÑки ЙоÑиф, СливенÑки Евлогий, ДороÑтолÑки и ЧервенÑки Михаил, ВрачанÑки ПаиÑий, ВидинÑки Ðеофит, ÐеврокопÑки БориÑ. Ðа Ñ‚ÑÑ… и в Ñ‚Ñхна памет – ниÑък поклон!
От оÑобено значение е познатиÑÑ‚ на Ñвета акт на ÑолидарноÑÑ‚ Ñ ÐºÑŽÑтендилÑките евреи от Ñтрана на група депутати от Ðародното Ñъбрание, начело Ñ Ð¿Ð¾Ð´Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÑÐµÐ´Ð°Ñ‚ÐµÐ»Ñ Ð½Ð° парламента Димитър Пешев. ÐезавиÑимо от противоречивоÑтта на този акт, доколкото немалък брой депутати още на Ð´Ñ€ÑƒÐ³Ð¸Ñ Ð´ÐµÐ½ Ñе поддаде на натиÑка и оттегли подпиÑите Ñи, оÑтана като знаково Ñъбитие фактът, че в КюÑтендил и Пловдив готовите за потеглÑне транÑпорти бÑха Ñпрени и депортациÑта, може би замиÑлена и като проверка на общеÑтвената реакциÑ, бе отменена.
Ð’ Ñложната плетеница от ÑÑŠÐ±Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ· онези драматични дни играе Ñ€Ð¾Ð»Ñ Ð¸ натиÑкът на единÑтвеното оÑтанало в Ð¡Ð¾Ñ„Ð¸Ñ Ð´Ð¸Ð¿Ð»Ð¾Ð¼Ð°Ñ‚Ð¸Ñ‡ÐµÑко предÑтавителÑтво на Ð´ÐµÐ¼Ð¾ÐºÑ€Ð°Ñ‚Ð¸Ñ‡Ð½Ð¸Ñ ÑвÑÑ‚ – швейцарÑкото поÑолÑтво, чрез което английÑкиÑÑ‚ двор предупреждава братовчед Ñи, българÑÐºÐ¸Ñ Ñ†Ð°Ñ€, за тежките поÑледÑтвиÑ, които го чакат – него и монархиÑта в БългариÑ, ако допуÑне унищожаването на българÑките евреи. И тоталната Ñъпротива и актове на ÑолидарноÑÑ‚ от Ñтрана на активната чаÑÑ‚ от наÑелението и оÑобено на Ð¸Ð½Ñ‚ÐµÐ»ÐµÐºÑ‚ÑƒÐ°Ð»Ð½Ð¸Ñ ÐµÐ»Ð¸Ñ‚ – Ñъюзите на пиÑателите, на лекарите, на юриÑтите, като в тези актове Ñе включва и перфектно организираната протеÑтна демонÑÑ‚Ñ€Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð² Ð¡Ð¾Ñ„Ð¸Ñ Ð½Ð° 24 май 1943 г., коÑто дълбоко Ñмути и царÑ, и неговото правителÑтво. И хилÑди и хилÑди малки индивидуални знаци на помощ, ÑъпричаÑтие, приÑтелÑка ÑолидарноÑÑ‚, проÑвÑвани из цÑлата Ñтрана. И объркването в редовете на влаÑтта Ñлед Ñмъртта на Ñ†Ð°Ñ€Ñ – една година преди отменÑнето на противоеврейÑките закони. И Ñтремителното наÑтъпление на Червената Ð°Ñ€Ð¼Ð¸Ñ ÐºÑŠÐ¼ границите на БългариÑ.
И ÑроÑтната антифашиÑтка Ñъпротива. Ð¡ÑŠÑ Ñвоите зле въоръжени формации Ñ‚Ñ Ð½Ðµ бе доÑтатъчно Ñилна, за да обърне хода на ÑъбитиÑта без чужда помощ, но раÑÑ‚Ñщите Ñимпатии на широки Ñлоеве от наÑелението към Ð½ÐµÑ Ð¸ към антихитлериÑтката ÐºÐ¾Ð°Ð»Ð¸Ñ†Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ð¼ÐµÐ½Ñше радикално и необратимо политичеÑÐºÐ¸Ñ ÐºÐ»Ð¸Ð¼Ð°Ñ‚ на Ñтраната. Тук Ñ‚Ñ€Ñбва да Ñпоменем, че в редовете на Ñъпротивата Ñе бориха храбро и загинаха до Ñвоите българÑки другари по оръжие впечатлÑващ брой евреи – още едно доказателÑтво за това, че евреите в Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð±Ñха и оÑтанаха чаÑÑ‚ от българÑката Ñъдба.
Ðо може би най-важниÑÑ‚ елемент от тази Ñага за ÑолидарноÑтта беше липÑата на дълбинен и традиционен антиÑемитизъм Ñред най-широките общеÑтвени Ñлоеве. Тук не е мÑÑто за изÑледване корените на това Ñвление, но то оÑтавÑше в пълна Ð¸Ð·Ð¾Ð»Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð²Ñеки опит на влаÑтта да привлече в антиеврейÑките Ñи актове Ñимпатиите и поддръжката на значителни кръгове от наÑелението.
Ето защо Ð½Ð°ÐºÑ€Ð°Ñ Ð±Ðµ възприета една широка и безболезнена формула, въпреки че Ñ‚Ñ Ð´Ð°Ð»ÐµÑ‡ не покрива вÑички аÑпекти на проблема, но пък от друга Ñтрана избÑгва подводните камъни на конфронтациите: за главен фактор при оцелÑването – подчертавам: оцелÑването, Ñледва да бъде поÑочен именно българÑкиÑÑ‚ народ. И доколкото поведението на преобладаващата чаÑÑ‚ от тогавашното общеÑтво дейÑтвително покрива предÑтавата ни за една етничеÑки и верÑки толерантна нациÑ, горната формулировка бе приета Ñ Ð¾Ð±Ð»ÐµÐºÑ‡ÐµÐ½Ð¸Ðµ. И аз Ñъм един тези, които водиха активна борба гората, поÑадена в Израел по този повод, да ноÑи не името на цар Ð‘Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¢Ñ€ÐµÑ‚Ð¸, което би било велика неÑправедливоÑÑ‚, а на българÑÐºÐ¸Ñ Ð½Ð°Ñ€Ð¾Ð´. И тази наша борба, намерила Ñпонтанна подкрепа както в Ñредите на евреите в БългариÑ, така и на българÑката общноÑÑ‚ в Израел, и подкрепена оÑобено енергично от оцелели македонÑки евреи, много добре знаещи цÑлата горчива и противоречива иÑтина за ролÑта на българÑÐºÐ¸Ñ Ñ†Ð°Ñ€, Ð½Ð°ÐºÑ€Ð°Ñ Ð·Ð°Ð²ÑŠÑ€ÑˆÐ¸ Ñ ÑƒÑпех: в ЕруÑалим Ð´Ð½ÐµÑ Ñ€Ð°Ñте гора, поÑветена на негово величеÑтво българÑÐºÐ¸Ñ Ð½Ð°Ñ€Ð¾Ð´.