11
сеп
БългарÑкото вчера
От: ТатÑна ВакÑберг
БългарÑкиÑÑ‚ президент вÑрва в чудеÑа. Така излиза от тези му думи: “Ð’ Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð½Ðµ замитаме проблемите под маÑата, а ги Ñлагаме на маÑата”. ИÑтината е точно обратната: под маÑата ни е вековен прах от заметени проблеми.
Ð’ поÑледните двайÑет години Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ Ð½ÐµÑƒÑетно премина през две фази на замитането. Ð’ началото на прехода вÑÑко иÑторичеÑко изÑледване, което Ñ Ñ„Ð°ÐºÑ‚Ð¸ разрушаваше даден национален мит, беше ÑÑŠÑипвано Ñ ÑƒÐ½Ð¸Ñ‰Ð¾Ð¶Ð¸Ñ‚ÐµÐ»Ð½Ð¸ Ñтатии в печата, щедро наÑърчавани от правителÑтва и парламентарни мнозинÑтва. Ð’ поÑледните години подходът Ñе измени: Ñега вече подобни изÑÐ»ÐµÐ´Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñто Ñе подминават, вÑе едно никога не ги е имало.
ГолÑмото безмълвие
Пример за Ð¿ÑŠÑ€Ð²Ð¸Ñ Ð¿Ð¾Ð´Ñ…Ð¾Ð´ беше кампаниÑта Ñрещу филма „Гори, гори, огънче“ на РумÑна Петкова и Малина Томова. Той разказваше за наÑилÑтвената аÑÐ¸Ð¼Ð¸Ð»Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð½Ð° българÑките мюÑюлмани, извършена в ÐºÑ€Ð°Ñ Ð½Ð° 60-те години. Ðвторките бÑха удавени в клетви и проклÑтиÑ, а филмът им бе обÑвен за акт на национално предателÑтво – ни повече, ни по-малко.
Пример за Ð²Ñ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¿Ð¾Ð´Ñ…Ð¾Ð´ е пълната тишина около книгата на Румен Ðврамов “„СпаÑение“ и Падение. Микроикономика на Ð´ÑŠÑ€Ð¶Ð°Ð²Ð½Ð¸Ñ Ð°Ð½Ñ‚Ð¸Ñемитизъм в Ð‘ÑŠÐ»Ð³Ð°Ñ€Ð¸Ñ 1940-1944 година”. Това Ñа 264 Ñтраници, опиÑващи практичеÑкото приложение на антиеврейÑките закони по време на Втората Ñветовна война. ОпиÑан е целиÑÑ‚ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ†ÐµÑ Ð½Ð° унищожение на личноÑтта, който не завършва Ñ Ñ„Ð¸Ð·Ð¸Ñ‡ÐµÑка Ñмърт благодарение на конкретни хора, а не на Ñ†ÐµÐ»Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¸Ð¿Ð¸Ñал Ñи геройÑки заÑлуги народ.
Книгата излезе преди повече от половин година и Ñ Ð´Ð²Ðµ твърде маргинални Ð¸Ð·ÐºÐ»ÑŽÑ‡ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ðµ получи никакъв отзвук – вÑе едно не е пиÑана от един от най-големите Ñъвременни изÑледователи и вÑе едно не поÑÑга на националната теза за ÑпаÑението на евреите.
Общото между двата подхода е в това, че оÑновните факти в Ñъответните Ð¾Ñ‚ÐºÑ€Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð½Ð¸ÐºÐ¾Ð³Ð° не Ñе оÑпорват. През 1994 никой не отричаше верноÑтта на Ñамата иÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð·Ð° наÑилието Ñрещу мюÑюлманите, а Ñамо правото на тази иÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð´Ð° бъде разказвана. Сега никой не твърди, че книгата на Румен Ðврамов е лъжа. Ð’ÑъщноÑÑ‚ за тази книга нÑма твърдение за каквото и да било.
Случайно или не, двете фази, през които минава Ñъпротивата на общеÑтвото Ñрещу ÑобÑтвената му иÑториÑ, възпроизвеждат етапите, през които преминават комуниÑтичеÑките общеÑтва в хода на подобни уÑилиÑ.
ЗаÑтоÑÑ‚ подир проклинаниÑта
СъветÑкиÑÑ‚ ÑталинÑки период например Ñе отличава Ñ Ð¾Ð¶ÐµÑточени кампании в преÑата Ñрещу най-различни авторÑки проÑви. И макар за авторите това да е равнозначно на линч, публиката поне уÑпÑва да научи за ÑъщеÑтвуването на Ñъответната творба. Именно така, благодарение на проклÑÑ‚Ð¸Ñ Ð¸ призиви за физичеÑка разправа, Ñтава ÑÑно, че ШоÑтакович вÑе така композира, а ПаÑтернак и Ðхматова вÑе така пишат Ñтихове. БрежневÑкиÑÑ‚ период Ñлага точка на това Ñвоеобразно популÑризиране. По-къÑно периодът Ñе прочу Ñ ÐµÑ‚Ð¸ÐºÐµÑ‚Ð° „заÑтой“.
Що Ñе отнаÑÑ Ð´Ð¾ твърдението на българÑÐºÐ¸Ñ Ð¿Ñ€ÐµÐ·Ð¸Ð´ÐµÐ½Ñ‚, че Ñтраната му не замита проблемите под маÑата, а ги Ñлага на маÑата, Ñигурно е едно: той ÑамиÑÑ‚ много би иÑкал това да е вÑрно, но знае, че не е. Инак нÑмаше да поÑÑнÑва извинително минута по-къÑно, че вÑъщноÑÑ‚ е говорил не за БългариÑ, а за Ñебе Ñи: „аз лично Ñпазвам такъв подход“.
/Дойче веле/