• Апостроф


    Доберманите от жълтите павета

    Тодор Канев

    Отбелязахме четвърт век от началото на демократичните промени у нас. Според прокламираното през това време, ние вече сме заживели в едно демократично и свободно общество, в което има правото да изразяваме нашето лично мнение, както и че имаме пълната свобода на словото. Под път и над път това го говорят журналисти, политолози, социолози, десни политици и даже президентът на Републиката Плевнелиев, който с хъс ни убеждава, че е много по-добре да сме бедни, да има всевъзможни икономически трудности, да нямаме газ и отопление, но да сме свободни и в НАТО и ЕС. Разбира се, бидейки милионер президентът може да си позволи това, нали сит на гладен не вярва…

    Пълният текст

  • uk_rentacar

27

фев

ribbon

София фест филм „На брега” обещава празник на бургаските киномани

Публикувано в: Култура; (33) прочитания
От: pointburgas

Сръбският режисьор Горан Маркович пристига в Бургас на 13 март за официалното откриване на София филм фест „На брега”. През тази година фестивалът ще бъде обърнат към сръбското кино, молба за което отправили от Сръбския кинематографичен център в Белград, съобщиха организаторите на пресконференция.

Фестивалът ще бъде открит с „Фалшификаторът”, най-новия филм на Маркович, който лично ще презентира творбата си. „Това е първото голямо събитие от културната програма на Бургас за тази година, което посрещаме с огромно вълнение за дванадесети пореден път. Фестивалът става възможен благодарение на усилията на много хора. Нашият ангажимент към това събитие ще продължи и занапред”, заяви заместник-кметът по култура в община Бургас Йорданка Ананиева.


„Кутия за храна” на Ритеш Батра не е поредният мелодраматичен индийски филм. Той е галантен бунт срещу обезличаването ни в света на технологиите. Мъж и жена в многомилионния Мумбай се превръщат в най-сантименталните бунтари срещу технологиите на 21-век. Разнасянето на храна по поръчка е едно от чудесата на Мумбай. Разносвачите са неграмотни и използват сложна система от цветове и символи, за да се ориентират в градския лабиринт. Учени от „Харвард” са анализирали тази система и са заключили, че само една от 4 милиона кутии бива доставена на грешен адрес. „Кутия за храна” е историята на една такава кутия, която спокойно може да се нарече кутия на Пандора, съдържаща поредната цветна феерия – история, в която залогът не са само парите и любовта, а смисълът на един живот.

Полският филм „Ида” на Павел Павликовски, който получи в един и същи ден „Гран При” във Варшава 2013 и наградата за най-добър филм на Лондонския кинофестивал, ще очарова публиката в Бургас. Кинотворбата разказва историята на Ана през 60-те години на миналия век в Полша. Останала от малка сираче, тя е послушница, отгледана от монахините в манастира. Преди да даде обет, Ана отива да се види с Ванда – единствената й жива роднина. От нея тя разбира, че е еврейка и двете жени се отправят на дълго пътешествие, за да открият истината за трагичната си семейна история.

Най-новият филм на белгийския режисьор Феликс ван Хрунинген „Краят на омагьосания кръг” дебютира на фестивала в родния му град Гент и се превръща в световен хит с над 10 награди от престижни международни филмови фестивали – в Берлин, Трайбека, Копенхаген. „Краят на омагьосаният кръг” е мелодрама, изпълнена с много музика, страст и пастелни образи, постигнати с брилянтно пестелива актьорска игра. Не е случаен факт, че именно този филм спечели награда за женска роля на ЕФА – „Европейските Оскари”, както и наградата LUX на Европейския парламент за 2013 година и е сред номинациите за чуждоезичен „Оскар“.

„Лоша прическа” на Мариана Рондон, копродукция на Венецуела, Перу, Аржентина и Германия, разказва за борбата на една самотна майка с безработицата и всички житейски несправедливости. Оставена на произвола с малко бебе и с 9-годишния Джуниър, Марта е принудена да се справя и с неосъзнатата идентичност на сина си. „Лоша прическа” е носител на „Златна раковина” и награда (special mention) от фестивала в Сан Себастиан 2013, наградите за режисура и сценарий, както и номинация за най-добър филм от фестивала в Мар Дел Плата 2013, за най-добра актриса (на Саманта Кастийо) от Монреал 2013, на „Бронзов Александър” и приза на ФИПРЕССИ от фестивала в Солун 2013. Създадена без нотка на сантименталност, историята в „Лоша прическа” впечатлява зрителите с честност и изключителна актьорска игра, а получените награди са още един аргумент в полза на твърдението, че този филм не бива на да се пропуска.

Най-новата творба на италианският киномайстор Паоло Сорентино носи поетичното име „Великата красота” / The Great Beauty” и вече притежава Златен глобус за най-добър чуждоезичен филм. Възможно е съвсем скоро да се сдобие и със съответното Оскарово отличие, а през декември 2013 беше избран и за най-добър филм на Европейските филмови награди, където получи и признание за режисьорската работа на Сорентино, и за актьорското превъплъщение на Тони Сервило. Джеп Гамбардела е изискан италианец отвъд средната възраст, живее в Рим, автор е на един роман-бестселър, издаден преди доста години, води удобен живот, списва колонка за култура и харесва бляскави партита. Такова е и празненството по случай 65-ия му рожден ден, а след това той потегля из улиците на вечния, невъобразимо красив град, за да се срещне с различни персонажи, да си спомни моменти от живота, да си даде сметка истинско ли е всичко около него… С десетки награди и номинации от множество международни кинофоруми, между които и номинация за Златна палма от Кан 2013, филмът на Сорентино ще има възможност да се срещне и с българската публика – единствено в рамките на София Филм Фест в Бургас през март.

Работата на Брайън Пърсивал по един от най-успешните британски тв-поредици „Имението Даунтън” получи признание още през 2011 година с наградата „Еми” на Американската академия за телевизионно изкуство.

„Крадецът на книги” е вторият пълнометражен филм на режисьора, познат най-вече с работата си по телевизионни проекти. Едноименната книга на родения през 1975 година австралийски писател Маркъс Зюсак, по която е направен филма, за кратко време се превръща в бестселър и е преведена на над 30 езика. Разказът се води от името на Смъртта, по време на Втората световна война, когато малката 9-годишна Лизел Мемингер прегръща магията на писаното слово, за да спаси себе си и приемното семейство, приютило я като тяхна собствена дъщеря. Актьорското изпълнението на младата Софи Нелис е впечатляващо, както и на невероятното актьорско майсторство на Емили Уотсън и Джефри Ръш.

Румънският филм „Позиция на дете” на режисьора Калин Петер Нетцер („Мария” 2003 и „Медал за храброст” 2009) триумфира с най-голямото отличие „Златна мечка“ на 63-ия кинофестивал в Берлин. Филмът е психологическа семейна драма, пресъздаваща дълбокия конфликт между майка и син. Майчината любов на Корнелия е почти маниакална, докато синът й Барбу по всякакви начини се опитва да скъса задушаващата го връзка с нея, което води до жестоки скандали и обиди. Главната роля във филма изпълнява румънската актриса с дългогодишна кариера в киното Луминита Георгиу.
Изключително силният сценарий е написан от самия режисьор с помощта на един от най-известните румънски сценаристи през последните 10 години Разван Радулеску („Смъртта на господин Лазареску” 2005, „4 месеца, 3 седмици и 2 дни” 2007, „Подслон” 2010, режисьор Драгомир Шолев). „Позиция на дете” впечатлява със своята почти документална естетика, реалистично изграждане на образите и дълбок психологизъм.

Първата руска супрепродукция, която се заема в новото хилядолетие да пресъздаде един от най-значимите моменти от Втората световна война – епохалната битка за Сталинград, е включена и в програмата на бургаския филмов маратон. Още в първия си уикенд, показван на 1449 екрана в цяла Русия, „Сталинград” на Фьодор Бондарчук събира приход от над 524 милиона рубли, което всъщност са малко над 14 милиона долара, а бюджетът на филма възлиза на 30 милиона долара. До момента филмът е възвърнал два пъти вложените в него средства. Сюжетът се фокусира върху известните факти – отбраната на града, продължителната му обсада и обрата във войната, който настъпва след като руските войници успяват да отблъснат немските окупатори. Сценарият на Иля Тилкин и Сергей Снежкин е вдъхновен от различни части на романа-епос „Живот и съдба” на забранения преди време съветски автор Василий Гросман. „Сталинград” е и първият руски филм, заснет изцяло във формат 3D и IMAX 3D. Той беше и руското предложение за чуждоезичен Оскар.

В програмата на фестивала са включени и няколко български заглавия. И тази година е подбрана богата палитра от късометражни филми.

Сподели: